Ook Nederlandse regering stopt met Fyra: ‘Komt nooit meer terug’

© Belga

De Nederlandse regering steunt de Nederlandse Spoorwegen bij de beslissing om te stoppen met de Fyra. De NS wil meer intercity’s en Thalys-treinen inleggen naar België.

De Nederlandse regering steunt de NS (Nederlandse Spoorwegen) bij de beslissing om te stoppen met de Fyra. De hogesnelheidstrein voldoet niet aan de eisen. Dat meldde staatssecretaris van Infrastructuur Wilma Mansveld na afloop van de ministerraad. De NS wil meer intercity’s en Thalys-treinen inleggen naar België.

Volgens Mansveld ziet het kabinet geen reden om af te wijken van de conclusie van de Nederlandse en Belgische spoorwegmaatschappij, dat de trein niet aan de eisen voldoet. Ze is druk in gesprek om ervoor
te zorgen dat de vervangende intercity snel tien tot twaalf keer per dag gaat rijden in plaats van de huidige acht keer. Het is nog onduidelijk of en wanneer dat mogelijk wordt.

De NS krijgt tot 1 oktober de tijd om met een alternatief voor de verbinding naar België te komen, zei Mansveld. De NS heeft nu het recht om over de hogesnelheidslijn te rijden, de zogeheten concessie. Op de vraag of het bedrijf dat recht mag behouden – en dus ook of er andere vervoerders op de lijn mogen gaan rijden – wilde de staatssecretaris niet vooruitlopen. “De NS heeft nu de concessie”, was alles wat ze daarover kwijt wilde.

‘Niet zeker of 120 miljoen euro teruggehaald kan worden’

Mansveld kon ook op een aantal andere zaken niet ingaan. Zo stelde ze dat de NS inmiddels 120 miljoen euro heeft betaald voor de treinen, maar dat nog niet bekend is of dat bedrag kan worden teruggehaald. Verder kon Mansveld niet zeggen of de NS sterk staat in een eventuele rechtszaak. Ook op het aanbod van producent AnsaldoBreda om de problemen alsnog op te lossen met de NS, ging de bewindsvrouw niet in. Het is volgens haar aan de NS om daar verder over te praten. Mansveld zei ten slotte nog dat ze geen contact heeft gehad met de Italiaanse autoriteiten. Die zouden zich in de kwestie willen mengen.

De NS besliste eerder al de stekker uit de Fyra V250 te trekken. Dat noemde Mansveld toen al verstandig. Ze wilde wel nog meer uitleg van de NS. Ook minister Jeroen Dijsselbloem (Financiën), die zei dat de Fyra ‘nooit meer terugkomt’, had als enige aandeelhouder om meer informatie gevraagd. Mansveld noemde de situatie die is ontstaan “uitermate vervelend, vooral voor de reiziger.” Vorige vrijdag gaf de NMBS al te kennen dat het definitief stopt met de Fyra.

NS wil meer intercity’s en Thalys-treinen inleggen naar België

Om het wegvallen van de Fyra op te vangen, gaan er als het aan de NS ligt binnenkort meer intercity’s en Thalys-treinen rijden tussen Den Haag en Brussel. De vervoerder moest alternatieven presenteren voor de geflopte hogesnelheidstrein. Volgens de NS is haar Belgische evenknie NMBS voorstander van deze oplossing.

Na de zomer moeten er tien intercity’s per dag gaan rijden over het reguliere spoor tussen Den Haag en Brussel. De NS bekijkt of die niet alleen vanaf Den Haag, maar ook vanaf Amsterdam (via Den Haag) kunnen vertrekken. Zo snel mogelijk moeten er zestien van deze intercity’s gaan rijden. De Thalys gaat elf in plaats van negen keer rijden. Uiteindelijk moeten er 22 hogesnelheidstreinen per dag gaan rijden op het bestaande hsl-spoor, waar eigenlijk de Fyra op had moeten rijden. Op het spoor moeten volgens de NS zowel Thalys-, Eurostar- als andere hogesnelheidstreinen zoals TGV’s gaan rijden, net als treinen met een gewone locomotief.

NS gaat zelf hogesnelheidstreinen aanschaffen

De NS gaat zelf een aantal bestaande hogesnelheidstreinen aanschaffen. Het gaat dan om treinen die “zich reeds in commerciële dienst bewezen hebben”. De NS ziet een samenwerking met de NMBS dan wel als
een “cruciale randvoorwaarde”. Samen met de Belgische vervoerder bekijkt de NS ook een dienst naar Londen. De NS heeft een aantal buitenlandse aanbieders bevraagd om de alternatieven te kunnen realiseren. Andere hsl-exploitanten worden opgeroepen zich te melden. (Belga/SD)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content