NMBS eist 27 miljoen van Fyrabouwer
NMBS eist meer dan 27 miljoen euro schadevergoeding van het Italiaanse AnsaldoBreda, de producent van de Fyra-hogesnelheidstrein. De schadeclaim komt bovenop een eerder opgelegde contractueel vastgelegde boete voor laattijdige levering van 12,7 miljoen euro. “De totale eis bedraagt dus ongeveer 40 miljoen euro”, aldus de NMBS in een persbericht. De ruim 27 miljoen euro die nu geëist wordt, “moet de geleden schade compenseren als gevolg van het niet leveren van rijklare V250-stellen voor de internationale hogesnelheidsverbinding Fyra”, verduidelijkt de maatschappij. Het gaat om een voorlopig bedrag. De eis tot schadevergoeding werd vorige week woensdag (dus op 18 september) ingeleid voor de rechtbank in het Nederlandse Utrecht. De NMBS wil vergoed worden voor “zowel rechtstreeks als onrechtstreeks opgelopen materiële schade”. De rechtstreekse schade heeft onder andere te maken met kosten verbonden aan homologatie voor het materieel, onderhoudskosten en kosten voor marketing, catering en personeel, klinkt het. De onrechtstreekse materiële schade heeft betrekking op de gederfde marge omwille van de niet-levering van de V250-stellen, alsook de interestlasten op de betaalde voorschotten. De Belgische spoorwegmaatschappij kreeg eerder, na een juridische procedure, al de 37 miljoen euro terug die ze in de vorm van voorschotten had betaald voor de bouw en levering van de drie bestelde Fyra-stellen. Die voorschotten waren gedekt door bankgaranties. De Fyra begon begin december te rijden tussen Brussel en Amsterdam. Door allerlei mankementen werden de treinen midden januari echter van het spoor gehaald. Op 3 juni annuleerde de NMBS de bestelling van drie V250-treinstellen bij AnsaldoBreda. “Uit grondig onderzoek blijkt dat het ontwerp van de V250-trein fundamentele lacunes vertoont met mogelijk zware gevolgen voor zowel betrouwbaarheid als veiligheid. Ook de kwaliteitsbewaking van de bouw van de trein is ontoereikend”, klonk het toen.
NMBS eist meer dan 27 miljoen euro schadevergoeding van het Italiaanse AnsaldoBreda, de producent van de Fyra-hogesnelheidstrein. De schadeclaim komt bovenop een eerder opgelegde contractueel vastgelegde boete voor laattijdige levering van 12,7 miljoen euro. “De totale eis bedraagt dus ongeveer 40 miljoen euro”, aldus de NMBS in een persbericht. De ruim 27 miljoen euro die nu geëist wordt, “moet de geleden schade compenseren als gevolg van het niet leveren van rijklare V250-stellen voor de internationale hogesnelheidsverbinding Fyra”, verduidelijkt de maatschappij. Het gaat om een voorlopig bedrag. De eis tot schadevergoeding werd vorige week woensdag (dus op 18 september) ingeleid voor de rechtbank in het Nederlandse Utrecht. De NMBS wil vergoed worden voor “zowel rechtstreeks als onrechtstreeks opgelopen materiële schade”. De rechtstreekse schade heeft onder andere te maken met kosten verbonden aan homologatie voor het materieel, onderhoudskosten en kosten voor marketing, catering en personeel, klinkt het. De onrechtstreekse materiële schade heeft betrekking op de gederfde marge omwille van de niet-levering van de V250-stellen, alsook de interestlasten op de betaalde voorschotten. De Belgische spoorwegmaatschappij kreeg eerder, na een juridische procedure, al de 37 miljoen euro terug die ze in de vorm van voorschotten had betaald voor de bouw en levering van de drie bestelde Fyra-stellen. Die voorschotten waren gedekt door bankgaranties. De Fyra begon begin december te rijden tussen Brussel en Amsterdam. Door allerlei mankementen werden de treinen midden januari echter van het spoor gehaald. Op 3 juni annuleerde de NMBS de bestelling van drie V250-treinstellen bij AnsaldoBreda. “Uit grondig onderzoek blijkt dat het ontwerp van de V250-trein fundamentele lacunes vertoont met mogelijk zware gevolgen voor zowel betrouwbaarheid als veiligheid. Ook de kwaliteitsbewaking van de bouw van de trein is ontoereikend”, klonk het toen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier