We eten te vet, te zout, te zoet. Volgens de Belgische Voedselconsumptiepeiling van 2004 eet amper een op de vijf Belgen de aanbevolen twee tot drie stukken fruit per dag. We zouden elke dag 300 gram groenten moeten eten, maar we halen net niet de helft (145 gram). Nochtans wordt ons geregeld via campagnes ingeprent dat we gezonder moeten eten. We begrijpen ook wel waarom, maar toch hebben veel mensen de grootste moeite om gezonde eetgewoonten aan te nemen. Dat leidt tot schuldgevoelens. Die verklaren grotendeels het commerciële succes van de potjes gepureerde vruchten of smoothies die sind...

We eten te vet, te zout, te zoet. Volgens de Belgische Voedselconsumptiepeiling van 2004 eet amper een op de vijf Belgen de aanbevolen twee tot drie stukken fruit per dag. We zouden elke dag 300 gram groenten moeten eten, maar we halen net niet de helft (145 gram). Nochtans wordt ons geregeld via campagnes ingeprent dat we gezonder moeten eten. We begrijpen ook wel waarom, maar toch hebben veel mensen de grootste moeite om gezonde eetgewoonten aan te nemen. Dat leidt tot schuldgevoelens. Die verklaren grotendeels het commerciële succes van de potjes gepureerde vruchten of smoothies die sinds enkele jaren in de winkelrekken liggen. Volgens de reclame zijn smoothies een waardevol alternatief voor wie niet graag fruit eet of er niet aan toekomt. Die boodschap slaat aan, ook al zijn de potjes behoorlijk duur: de consument betaalt tussen 1 en 3 euro voor soms maar 100 milliliter. Kunnen smoothies fruit helemaal vervangen? 'Neen', zegt Astrid Wijenbergh, voedingscoördinator van UZ Leuven. 'Smoothies zijn niet ongezond, maar vers fruit eten heeft nog altijd de voorkeur.' Echt fruit bevat veel meer vezels dan het vloeibare fruit in potjes. De hoeveelheid vezels in sommige merken van smoothies bedraagt nauwelijks een tiende van de vezels die in echte vruchten zitten. Hoe fijner het fruit wordt gemixt, hoe meer vezels er verloren gaan. Een paar stukken fruit in één slok naar binnen gieten heeft nog een ander nadeel. Een potje smoothies drinken geeft een kleiner gevoel van verzadiging dan het eten van een appel of een sinaasappel. Daardoor vergroot het risico dat iemand toch weer naar minder gezonde tussendoortjes grijpt. Voor de geconcentreerde groentesapjes geldt hetzelfde: ze bevatten te weinig vezels in vergelijking met echte groenten en ze volstaan niet om de dagelijkse aanbevolen 300 gram groenten te vervangen. Smoothies, groente- en fruitsappen kunnen dus niet de aanbevolen hoeveelheden groenten en fruit vervangen. Wel kunnen ze een waardevolle aanvulling vormen op een ongezond voedingspatroon. Fruiteters zijn gemiddeld gezonder dan mensen die geen fruit eten. Dat heeft niet alleen te maken met vitaminen en vezels, maar waarschijnlijk met nog andere voedingsprocessen waarover we nog niet veel weten. Ook geconcentreerde fruitsappen en sapjes met pulp kunnen de aanbevolen porties fruit niet vervangen. In fruitsappen met stukjes fruit zitten nog altijd minder voedingsvezels dan in echt fruit en ze stillen de honger minder. Bovendien gaan er doorgaans voedingsstoffen verloren tijdens de productie en de conserveringsbehandeling. Ongezoet puur fruitsap bevat ongeveer evenveel suiker als frisdrank. In één glas ongezoet sinaasappelsap (150 milliliter) zit ongeveer 14 gram suiker. Het suikergehalte van druivensap en appelsap ligt nog hoger. Fruitsappen zijn wel te verkiezen boven frisdranken, omdat ze vitaminen en andere waardevolle stoffen bevatten, maar de combinatie van vers fruit en water als dorstlesser blijft beter. DOOR MARLEEN FINOULST