Expo 2005 doet milieuvriendelijke toekomst ontluiken.

Info: www.expo2005.be

De organisatie van de vrijdag geopende wereldtentoonstelling in de Japanse prefectuur Aichi wil de wereld bewustmaken van de wijsheid die de natuur te bieden heeft. Volgens de Japanners moet de geglobaliseerde wereld tot een nieuwe harmonie komen met de natuur. Van 25 maart tot 25 september willen vooral de plaatselijke bedrijven bewijzen dat ze die oproep tot harmonisering begrepen hebben. Autoconstructeur Toyota bijvoorbeeld probeert zich al jaren een milieuvriendelijk imago aan te meten. Met zijn Prius is het bedrijf een pionier in de ontwikkeling en bouw van hybride wagens. Bij de aandrijving van dergelijke auto’s wordt de hoeveelheid vervuilende uitlaatgassen sterk verminderd. De op één na grootste autofabrikant ter wereld heeft in Aichi zijn hoofdzetel en pakt logischerwijs groots uit, onder het motto ‘Mobiliteit in harmonie met de aarde’. Futuristische i-units met hybride aandrijving zorgen voor toeschouwerstransport. Toyota bouwde in maart vorig jaar ook een windgenerator om zijn indrukwekkende paviljoen van groene energie te voorzien. Dat paviljoen is bovendien volledig opgetrokken uit gemakkelijk ontmantelbaar en recuperabel ijzer. Daarnaast moet een legertje zingende, dansende en musicerende robots van Toyota Robot Partners het publiek een overdonderende blik in de toekomst bieden.

Ook de Belgische delegatie op de wereldtentoonstelling werkt samen met de Japanse bedrijfswereld. ‘Vooral met in België gevestigde bedrijven is er samenwerking’, zegt Alfons Boesmans, commissaris-generaal van het Belgische paviljoen. ‘Pioneer verzorgt in het paviljoen het geluid en stuurt het Pioneer Symphonic Orchestra voor het concert op onze Nationale Dag op 14 juni. Toyota Europe levert ons enkele wagens en Daikin zorgt voor de airconditioning’, aldus Boesmans.

Toch klinken ook minder positieve geluiden rond de Expo 2005. De organisatie verwacht dat negentig procent van de verwachte 15 miljoen bezoekers Japanners zullen zijn. Ze hopen op tien procent bezoekers uit andere landen, vooral Aziaten. Sinds de eerste expo in 1851 in Hyde Park in Londen is het de bedoeling dat alle landen op de wereldtentoonstelling hun trots voorstellen aan de wereld. Dat unieke karakter lijkt verdwenen. In Aichi richten de delegaties uit de 126 aanwezige landen zich nu vooral op het plaatselijke publiek. De bestaansredenen van de expo zijn vooral toerisme en lucratieve handelsovereenkomsten geworden.

T.V.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content