De regering-Jambon sloot vorige week in allerijl een klimaatakkoord af. De top van Glasgow was toen al aan de gang. Op het Belgische niveau leveren dit soort marathons zelden resultaten op waar veel meer mensen tevreden over zijn dan degenen die er zelf over ...

De regering-Jambon sloot vorige week in allerijl een klimaatakkoord af. De top van Glasgow was toen al aan de gang. Op het Belgische niveau leveren dit soort marathons zelden resultaten op waar veel meer mensen tevreden over zijn dan degenen die er zelf over hebben onderhandeld. Daarom was het Vlaamse klimaatakkoord voor mij een aangename verrassing. Pas op, een regering die de naam van Jan Jambon (N-VA) draagt, zal de strijd tegen de klimaatverandering nooit geharnast voeren, als ze al de indruk wil wekken dat ze die strijd daadwerkelijk wil winnen. Toch lijkt de N-VA, en haar coalitiepartners in de Vlaamse regering, een bochtje te hebben genomen: vanaf 2023 verplichte renovatie voor energieverslindende woningen, vanaf 2026 een verbod op nieuwe gasaansluitingen en vanaf 2029 kunnen we alleen nog maar elektrische wagens kopen. De regering-Jambon heeft eindelijk begrepen dat de groene transitie er alleen zal komen als zij verbiedt en verplicht. De kalender is niet heel ambitieus, de details van elke maatregel zijn soms frustrerend, maar Jambon, Zuhal Demir (N-VA) en Lydia Peeters (Open VLD) snappen nu wel dat het politici zijn die het stuur moeten vasthouden. Het is - ik weet het, we zijn 2021 - een begin.