Mogelijk kent u Intracto niet, maar de kans is reëel dat u al met een van zijn projecten in aanraking kwam: de onlineshop van doe-het-zelfketen Hubo, de website van energieregulator Vreg om energieprijzen te vergelijken, of de applicatie van bPost om uw eigen postzegels te ontwerpen. De oprichter van Intracto is Pieter Janssens: amper 29 jaar en toch al ruim acht jaar ervaring als bedrijfsleider. 'Ik ben altijd al gepassioneerd geweest door het bouwen van websites. Ik ben ermee begonnen bij mijn ouders thuis, maar op mijn 21e huurde ik als student handelswetenschappen al een kantoortje naast de hogeschool. In de voormiddag volgde ik les, in de namiddag legde ik me to...

Mogelijk kent u Intracto niet, maar de kans is reëel dat u al met een van zijn projecten in aanraking kwam: de onlineshop van doe-het-zelfketen Hubo, de website van energieregulator Vreg om energieprijzen te vergelijken, of de applicatie van bPost om uw eigen postzegels te ontwerpen. De oprichter van Intracto is Pieter Janssens: amper 29 jaar en toch al ruim acht jaar ervaring als bedrijfsleider. 'Ik ben altijd al gepassioneerd geweest door het bouwen van websites. Ik ben ermee begonnen bij mijn ouders thuis, maar op mijn 21e huurde ik als student handelswetenschappen al een kantoortje naast de hogeschool. In de voormiddag volgde ik les, in de namiddag legde ik me toe op de praktijk', zegt Janssens. Anderhalf jaar later had hij al acht mensen in dienst. Tijd om te studeren was er niet meer: Janssens zette een punt achter zijn studie en op zijn 23e was hij fulltime bedrijfsleider. Het gaat hard. De jaaromzet zal uitkomen op 6,5 miljoen euro, op groepsniveau (inclusief overnames en een participatie van 50 procent in reclamebureau Mosquito) zelfs 12 miljoen. 'We zijn intussen veel meer dan een websitebouwer. We ontwikkelen ook onlinemarketingcampagnes, en we helpen traditionele bedrijven om zich om te vormen tot een digitale onderneming', zegt Janssens. En daarmee zit Intracto in een groeimarkt: steeds meer ondernemingen willen een webwinkel. Maar dat is niet de enige verklaring voor het succes. 'Veel digitale bureaus laten projecten links liggen als ze niet over alle nodige technologische kennis beschikken. Wij, daarentegen, doen er alles aan om die kennis toch in huis te halen. Dat vergt natuurlijk zware investeringen - vorig jaar gaven we bijna 200.000 euro uit aan opleidingen en trainingen voor het hele team. Dat is veel geld en de concurrentie verklaart me gek, maar we geloven dat het versterken van onze kennis helpt in onze groei.' Maar ook een jonge ondernemer begaat weleens een flater. 'Het is niet evident om op heel jonge leeftijd een team te leiden waarin de meeste collega's ouder zijn', zegt Janssens. 'In het begin heb ik vaak de verkeerde mensen aangeworven. Wie solliciteerde en er een beetje tof uitzag, kreeg bijna onmiddellijk een baan. Nu pakken we het veel professioneler aan: er is een HR-manager die een duidelijke selectieprocedure heeft uitgewerkt.' Janssens is een people manager geworden. 'Ik beschouw elke werknemer als een mini-ondernemer die veel vrijheid nodig heeft. Zo ontstaat veel meer ruimte voor vernieuwing. Een kwart van onze omzet komt uit diensten die ontstaan zijn op initiatief van werknemers.' Daarin zit de grootste uitdaging voor Intracto. 'Potentieel personeel is er genoeg, maar echte experts zijn zeldzaam', zegt Janssens. Mede daarom zijn overnames belangrijk. Vorige maand nam Intracto het onlinemarketingbureau Yeties over - de zesde acquisitie alweer. 'Het is natuurlijk mooi meegenomen dat we daarmee onze klantenportefeuille uitbreiden en onze omzet opkrikken, maar vaak zit de grootste meerwaarde in het binnenhalen van nieuwe en ervaren mensen', zegt Janssens. Maar er zijn grenzen aan de groei. 'Dit jaar komen we in de top vijf van de grootste digitale bureaus in ons land, maar ik wil niet tot in het oneindige groeien. Ik droom zeker niet van een bureau met meer dan 200 werknemers. Nog een beetje groeien in ons land en een kantoor opzetten in Nederland: dát wil ik verwezenlijken.'