Soms schort er toch iets met de communicatie in dit land. 'In een overvolle tram of metro stappen, is een duidelijk risico', zei viroloog Marc Van Ranst vanmiddag in Nieuwe Feiten op Radio 1. 'In zo'n wagon krijg je mij niet.'
...

Soms schort er toch iets met de communicatie in dit land. 'In een overvolle tram of metro stappen, is een duidelijk risico', zei viroloog Marc Van Ranst vanmiddag in Nieuwe Feiten op Radio 1. 'In zo'n wagon krijg je mij niet.''We kunnen het openbaar vervoer niet lamleggen', had minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) even daarvoor gezegd in De ochtend. 'Een op vijf gezinnen heeft geen auto. Maar mijd overvolle bussen of trams.'Die raad is niet zo origineel. In het buitenland zeggen ze net hetzelfde. Alleen vergeet mevrouw Peeters één ding: daar wérkt het openbaar vervoer ook. Hoe je haar raad in Vlaanderen moet opvolgen, is een groot raadsel. In deze warme regio rijden namelijk alleen maar overvolle bussen en trams rond - met dank aan het visionaire besparingsbeleid van haar voorgangers Ben Weyts (N-VA) en Hilde Crevits (CD&V). Wachten op de volgende tram heeft geen zin: die komt ofwel niet of zit ook overvol met allemaal jongeren en ouderen. Wees dan duidelijk, mevrouw Peeters. Zeg dat het beter is om het openbaar vervoer te mijden. 'Zoek naar een alternatief. Ga te voet. Of blijf in uw kot, zo moeilijk is dat niet.'Intussen melden de kranten dat De Lijn 'niets extra's doet tegen het coronavirus'. Voorwaar, een geruststellende gedachte. Ze zouden tenminste hun communicatiedienst aan het werk kunnen zetten. De informatieborden in Antwerpen werkten vanmorgen zoals gewoonlijk weer niet. En op de site staat alleen een overzicht van de examenregeling.Geen woord over dat leuke virus. Of een poging om de paniek in te dijken, dat kan ook. De Lijn doet waar ze zo goed in is: niet communiceren.Het coranavirus weet intussen ook: in Vlaanderen zijn openbaarvervoergebruikers tweederangsburgers, mensen die niet meetellen.