Oosterweel zorgt voor 4 miljard euro aan aanbestedingen

Actiegroepen dringen aan op volledige noordelijke overkapping tijdens Oosterweelwerken © belga

Lantis, de bouwheer van Oosterweel, heeft net voor Kerstmis de twee laatste grote contracten voor de bouw van Oosterweel toegewezen. Het project geeft de Belgische bouw een miljardenboost: 4 miljard euro aan aanbestedingen, waarbij de meeste grote aannemers in België aan hun trekken komen.

Dat schrijft De Tijd.

Het consortium Roco kreeg het supercontract ‘3B’, waaraan een prijskaartje van 2,3 miljard euro hangt. Het omvat de kanaaltunnels en de R1 op Rechteroever. Roco was de enige overgebleven kandidaat voor deze aanbesteding. De toewijzing voor Nieuwjaar van het koninginnenstuk van de werken mag volgens de krant een huzarenstuk worden genoemd. Begin dit jaar achtte vrijwel niemand een gunning in 2020 nog mogelijk. Roco omvat de bouwgroepen Besix, BAM, DEME en Jan De Nul, Cordeel, Denys, Franki, Van Laere en Van Wellen.

De eerste vier wonnen met het consortium COTU ook al het contract voor de ruwbouw van de Scheldetunnel (600 miljoen euro). Het consortium Rinkoniên (Stadsbader, Artes, Mobilis en CIT Blaton) haalde het van Roco voor het contract ‘3A’. Dat omvat het Oosterweelknooppunt (500 miljoen) en de Royerssluis (200 miljoen). Rinkoniên is al twee jaar aan de slag op Oosterweel. Het haalde in 2018 het contract binnen voor de werken op Linkeroever (400 miljoen).

Godsgeschenk

In zeven maanden heeft Lantis voor 4 miljard euro van de in totaal 4,3 miljard aan gebudgetteerde werken gegund. De toewijzing komt als een godsgeschenk voor de bouw­bedrijven. Door het omzetverlies als gevolg van de lockdown en de flinterdunne marges blijven veel van die grote bedrijven in 2020 in het beste geval net uit het rood. Door de ­coronacrisis is hun orderboek fors geslonken. Het duurt volgens De Tijd nog minstens een jaar voor kan worden begonnen met de bouw van het knooppunt en anderhalf jaar voor de bouw van de kanaaltunnels. De werken lopen tot 2030.

Partner Content