Leerkrachten en hun smartphone: ‘Natúúrlijk lees ik soms een privébericht tijdens de les’

Farah Zannouri en Ria Veris: ‘Voor ons is het onmogelijk om onze smartphone de hele dag weg te leggen.’ © Rebecca Fertinel
Ann Peuteman

In steeds meer Vlaamse scholen moeten leerlingen hun smartphone ’s ochtends afgeven of opbergen. Maar doen hun leerkrachten dat ook? We vroegen het aan De leraarskamer van Knack.

Ria Veris (kleuterleerkracht): Als leerkracht kun je je smartphone onmogelijk de hele dag wegleggen. Die heb je voortdurend nodig om in te loggen op Smartschool, om foto’s van activiteiten te maken voor de website en het Instagram-account van de school of om iets te vertalen voor anderstalige leerlingen of ouders.

Farah Zannouri (kleuterleerkracht): Om onze schoolsoftware te kunnen gebruiken, moeten mijn collega’s en ik regelmatig onze identiteit bevestigen via de Itsme-app op onze telefoon. Ook de online zorggegevens van alle leerlingen zijn extra beveiligd. Als zorgleerkracht moet ik bij elke aanmelding een code ingeven die ik in een app op mijn gsm vind. Daarnaast hebben we ook een whatsappgroep waarin de directie of collega’s praktische informatie delen. Ik moet mijn telefoon overdag dus wel bij de hand hebben. Mijn persoonlijke berichten durf ik ook weleens te checken, maar dan vooral als mijn kind ziek is. Een telefoontje van de crèche zal ik niet negeren.

Alex Asselman (leerkracht Engels): Ook ik heb mijn telefoon tijdens de les voor allerlei praktische dingen nodig. Soms lees ik dan ook een privébericht of kijk ik wie er heeft gebeld. Zo kreeg ik al eens telefoon van de school van mijn zoontje omdat hij was gevallen en ik met hem naar de dokter moest. Voor een volwassene gelden nu eenmaal andere regels dan voor tieners. Mijn leerlingen begrijpen echt wel dat ik mijn toestel meer nodig heb dan zij.

Voor een volwassene gelden andere regels dan voor tieners. Mijn leerlingen begrijpen echt wel dat ik mijn toestel meer nodig heb dan zij.

Alex Asselman (leerkracht Engels)

Evie De Coene (leerkracht LO): Aangezien ik als leerkracht lichamelijke opvoeding geen vaste zaal of computer heb, is een smartphone een must. Tijdens de schooldag zit die constant in mijn broekzak. Elk lesuur heb ik mijn telefoon nodig om de aanwezigheden in te geven en af en toe ook om Smartschoolberichten na te kijken. Als er dan een privébericht binnenloopt, bekijk ik dat uiteraard ook.

Henk Daels (leerkracht buitengewoon onderwijs): Als de directie een belangrijke mededeling doet of als er een crisissituatie is, krijgen we een bericht via WhatsApp. Soms zijn het er zelfs zoveel dat het storend wordt. Daarnaast wil ik tijdens stages ook telefonisch bereikbaar zijn voor mijn leerlingen en hun stageplaatsen. Bij elke melding kijk ik dus even naar mijn telefoon. En dan lees ik ook weleens een bericht dat niets met school te maken heeft.

Lieselotte Theunynck (leerkracht vijfde leerjaar): Mijn telefoon ligt tijdens de les op mijn bureau, maar ik heb heel weinig tijd om ermee bezig te zijn. Wel check ik af en toe of er belangrijke berichten zijn binnengelopen in de whatsappgroep van ons team.

Wendy Tiesters (leerkracht Frans): Mijn gsm blijft tijdens de les in mijn handtas. Als mijn leerlingen met een groepswerk bezig zijn, heb ik soms wel de neiging om even mijn e-mails te checken. Vaak gebeurt dat niet, want ik vind het niet kunnen dat ik met mijn gsm zou bezig zijn terwijl dat voor hen verboden is. Dat zouden ze niet aanvaarden – en terecht.

Cathy Lecoutre (leerkracht geschiedenis): Voor een leerkracht is een smartphone een noodzakelijk kwaad, we hebben hem bijvoorbeeld nodig om in te loggen bij Smartschool. Tijdens de les ligt hij op mijn bureau, maar ik probeer – met wisselend succes – om er niet te vaak naar te kijken. Voor mij is openheid eigenlijk het belangrijkste – en niet alleen als het over smartphones gaat. Als leerkracht moet je vermijden om dingen stiekem te doen. Het is veel beter om er met je leerlingen over in gesprek te gaan.

Partner Content