Als het bedrijf de luchtverkeersleiding tot maandagochtend niet kan verzekeren, dan moet het een dwangsom van 250.000 euro per uur onderbreking betalen. Dat bevestigen de woordvoerders van de luchthaven van Luik en van het bedrijf LACHS.

De uitspraak komt er nadat twee bedrijven actief op de luchthaven van Luik - Liege Cargo Handling Services (LACHS) en Cargo Airlines (CAL) - een kort geding hadden aangespannen.

De twee bedrijven zijn van plan om daarna een nieuw kort geding in te dienen bij de ondernemingsrechtbank van Luik. 'Maar intussen had onze advocaat onderzocht of het niet mogelijk was om al dwangsommen op te leggen', preciseert David Alexis, adjunct-directeur-generaal van LACHS. Die gelden tot maandagochtend.

Bij skeyes heerst er al weken sociale onrust, uit protest tegen de werkdruk en arbeidsorganisatie. Doordat er te weinig luchtverkeersleiders beschikbaar waren, moest het vliegverkeer van en naar ons land al verschillende malen voor enkele uren stilgelegd worden. Dat gebeurt vooral 's nachts, waardoor er vooral gevolgen zijn voor cargomaatschappijen, in het bijzonder op de luchthaven van Luik.

De rechtbank meent dat de onderbrekingen bij de luchtverkeersleider van die aard zijn dat ze 'ernstige en onherstelbare schade kunnen berokkenen' aan de klagende bedrijven. Skeyes 'lijkt geen enkele maatregel te hebben genomen om de uitvoering van zijn wettelijke opdracht te garanderen'. Het bedrijf kan bijvoorbeeld een beroep doen op derden, luidt het.

Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) heeft de bemiddelaars intussen verzocht om hun werk - ondanks nieuwe evoluties - bij skeyes voort te zetten. "De minister roept op om zo vlug mogelijk tot een akkoord te komen', aldus zijn woordvoerster Miet Deckers in een reactie aan Belga. De minister neemt ook akte van het feit dat er, wellicht volgende maandag, een bijzondere raad van bestuur bij skeyes wordt samengeroepen, aldus nog zijn woordvoerster.

Skeyes wil voorlopig niet reageren op de beslissing van de rechter.

Als het bedrijf de luchtverkeersleiding tot maandagochtend niet kan verzekeren, dan moet het een dwangsom van 250.000 euro per uur onderbreking betalen. Dat bevestigen de woordvoerders van de luchthaven van Luik en van het bedrijf LACHS.De uitspraak komt er nadat twee bedrijven actief op de luchthaven van Luik - Liege Cargo Handling Services (LACHS) en Cargo Airlines (CAL) - een kort geding hadden aangespannen. De twee bedrijven zijn van plan om daarna een nieuw kort geding in te dienen bij de ondernemingsrechtbank van Luik. 'Maar intussen had onze advocaat onderzocht of het niet mogelijk was om al dwangsommen op te leggen', preciseert David Alexis, adjunct-directeur-generaal van LACHS. Die gelden tot maandagochtend. Bij skeyes heerst er al weken sociale onrust, uit protest tegen de werkdruk en arbeidsorganisatie. Doordat er te weinig luchtverkeersleiders beschikbaar waren, moest het vliegverkeer van en naar ons land al verschillende malen voor enkele uren stilgelegd worden. Dat gebeurt vooral 's nachts, waardoor er vooral gevolgen zijn voor cargomaatschappijen, in het bijzonder op de luchthaven van Luik. De rechtbank meent dat de onderbrekingen bij de luchtverkeersleider van die aard zijn dat ze 'ernstige en onherstelbare schade kunnen berokkenen' aan de klagende bedrijven. Skeyes 'lijkt geen enkele maatregel te hebben genomen om de uitvoering van zijn wettelijke opdracht te garanderen'. Het bedrijf kan bijvoorbeeld een beroep doen op derden, luidt het. Minister van Werk Kris Peeters (CD&V) heeft de bemiddelaars intussen verzocht om hun werk - ondanks nieuwe evoluties - bij skeyes voort te zetten. "De minister roept op om zo vlug mogelijk tot een akkoord te komen', aldus zijn woordvoerster Miet Deckers in een reactie aan Belga. De minister neemt ook akte van het feit dat er, wellicht volgende maandag, een bijzondere raad van bestuur bij skeyes wordt samengeroepen, aldus nog zijn woordvoerster.Skeyes wil voorlopig niet reageren op de beslissing van de rechter.