Ongena dringt aan op extra inspanningen, bijvoorbeeld rond de VDAB-opleidingen voor vrachtwagenchauffeur. "Maar daar knelt het schoentje. Het aantal cursisten dat zo'n opleiding start, steeg de afgelopen jaren niet".

Dat een tekort aan vrachtwagenchauffeurs grote gevolgen kan hebben, is de afgelopen weken duidelijk gebleken in het Verenigd Koninkrijk. Britse toestanden zijn er in Vlaanderen niet, maar ook Vlaamse werkgevers in de transportsector vinden steeds moeilijker bestuurders voor hun vrachtwagens. Van januari tot en met augustus van dit jaar keken de Vlaamse werkgevers aan tegen een kleine 5.000 vacatures voor vrachtwagenchauffeur.

Buiten een dip in coronajaar 2020, dikt dit aantal jaar na jaar aan. 2019 sloot nog af met een tekort van 5.504 vrachtwagenchauffeurs en dat record lijkt dit jaar weer te sneuvelen. Uit cijfers die Open Vl-parlementslid Tom Ongena heeft opgevraagd, blijkt dat Oost-Vlaanderen goed is voor bijna de helft van de vacatures, 2.316 van de 4.821. Maar terwijl de vraag naar vrachtwagenchauffeurs stijgt, trappelt het aantal cursisten bij de VDAB voor de opleiding vrachtwagenchauffeur al sinds 2017 ter plaatse met telkens 1.000 à 1.100 personen. Uit de cijfers blijkt ook dat het percentage vrouwen erg laag ligt (6 procent in 2021).

"Als er ergens winst te boeken is om het aantal openstaande vacatures terug te dringen, is het wel hier. Vrouwelijke werkzoekenden zijn een belangrijke pool van potentiële instromers in dit knelpuntberoep", zegt Ongena. De Open Vld'er vindt het tijd om in te grijpen. "We moeten nu actie ondernemen opdat we geen situaties meemaken zoals in het Verenigd Koninkrijk met lege winkelrekken en ellenlange wachtrijen aan tankstations", besluit Ongena.

Vlaams minister Crevits erkent dat ook de transportsector worstelt met de krapte op de arbeidsmarkt. Maar de CD&V-minister ziet een aantal lichtpuntjes. Zo geven steeds meer werkzoekenden aan dat ze interesse hebben in de job. "In juli ging het om maar liefst 2.031 werkzoekenden die aangaven dat ze interesse hebben in een job als vrachtwagenchauffeur", klinkt het.

Wat de opleidingen betreft, is er volgens minister Crevits toch opnieuw sprake van een "sterke stijging". "Bijna 1.000 mensen hebben dit jaar een opleiding gevolgd, dat zijn er al meer dan in 2020 in totaal. Als die trend zich doorzet dan zullen dit jaar meer mensen een opleiding volgen dan ooit in de afgelopen 5 jaar", stelt de CD&V-minister.

Ongena dringt aan op extra inspanningen, bijvoorbeeld rond de VDAB-opleidingen voor vrachtwagenchauffeur. "Maar daar knelt het schoentje. Het aantal cursisten dat zo'n opleiding start, steeg de afgelopen jaren niet".Dat een tekort aan vrachtwagenchauffeurs grote gevolgen kan hebben, is de afgelopen weken duidelijk gebleken in het Verenigd Koninkrijk. Britse toestanden zijn er in Vlaanderen niet, maar ook Vlaamse werkgevers in de transportsector vinden steeds moeilijker bestuurders voor hun vrachtwagens. Van januari tot en met augustus van dit jaar keken de Vlaamse werkgevers aan tegen een kleine 5.000 vacatures voor vrachtwagenchauffeur. Buiten een dip in coronajaar 2020, dikt dit aantal jaar na jaar aan. 2019 sloot nog af met een tekort van 5.504 vrachtwagenchauffeurs en dat record lijkt dit jaar weer te sneuvelen. Uit cijfers die Open Vl-parlementslid Tom Ongena heeft opgevraagd, blijkt dat Oost-Vlaanderen goed is voor bijna de helft van de vacatures, 2.316 van de 4.821. Maar terwijl de vraag naar vrachtwagenchauffeurs stijgt, trappelt het aantal cursisten bij de VDAB voor de opleiding vrachtwagenchauffeur al sinds 2017 ter plaatse met telkens 1.000 à 1.100 personen. Uit de cijfers blijkt ook dat het percentage vrouwen erg laag ligt (6 procent in 2021). "Als er ergens winst te boeken is om het aantal openstaande vacatures terug te dringen, is het wel hier. Vrouwelijke werkzoekenden zijn een belangrijke pool van potentiële instromers in dit knelpuntberoep", zegt Ongena. De Open Vld'er vindt het tijd om in te grijpen. "We moeten nu actie ondernemen opdat we geen situaties meemaken zoals in het Verenigd Koninkrijk met lege winkelrekken en ellenlange wachtrijen aan tankstations", besluit Ongena. Vlaams minister Crevits erkent dat ook de transportsector worstelt met de krapte op de arbeidsmarkt. Maar de CD&V-minister ziet een aantal lichtpuntjes. Zo geven steeds meer werkzoekenden aan dat ze interesse hebben in de job. "In juli ging het om maar liefst 2.031 werkzoekenden die aangaven dat ze interesse hebben in een job als vrachtwagenchauffeur", klinkt het. Wat de opleidingen betreft, is er volgens minister Crevits toch opnieuw sprake van een "sterke stijging". "Bijna 1.000 mensen hebben dit jaar een opleiding gevolgd, dat zijn er al meer dan in 2020 in totaal. Als die trend zich doorzet dan zullen dit jaar meer mensen een opleiding volgen dan ooit in de afgelopen 5 jaar", stelt de CD&V-minister.