Op welke manieren kun je de batterij van je EV opladen?

.
Urbain Vandormael
Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Er zijn vijf mogelijkheden om de batterij van je elektrische auto op te laden.

Op welke manieren kun je de batterij van je EV opladen?

Er zijn vijf mogelijkheden om de batterij van je elektrische auto op te laden. De eerste drie manieren werken met wisselstroom, die eerst door de interne omvormer (boordlader) van de auto moet worden omgezet in gelijkstroom om de batterij te kunnen voeden. De laatste twee werken rechtstreeks met gelijkstroom.

  • Met de bijgeleverde standaard laadkabel (mode 2). Als je die inplugt in een geaard stopcontact van 10 ampère, dan kun je tot 2,3 kW per uur onttrekken aan het stroomnet. Dit is dan ook de traagste manier om te laden.
  • Met een wallbox. Die is bij voorkeur gemonteerd op een apart circuit en kan naargelang van de beschikbare stroomsterkte tussen de 3,7 en de 22 kW afleveren. Om over meer dan 7,4 kW te kunnen beschikken heb je driefasestroom nodig. Je auto zelf moet natuurlijk ook overweg kunnen met het geleverde vermogen en drie in plaats van één fase.
  • Aan een gewoon publiek laadpunt. Het geleverde vermogen schommelt tussen 7.4 en 22 kW, eveneens afhankelijk van de hoeveelheid fasen (een of drie). Als er twee auto’s aan dezelfde paal hangen, dan kan het zijn dat het totale vermogen verdeeld wordt over de beide voertuigen. Hoeveel vermogen naar welke auto gaat, hangt af van de laadstatus van hun batterij en van de sterkte van hun boordlader.
  • Aan een snellader. Het beschikbare vermogen schommelt tussen 40 tot 350 kW, naargelang van de output van het laadpunt en de eigen technologie van de auto. De meeste elektrische auto’s halen vandaag 100 à 150 kW. Een half uurtje laden volstaat meestal om van 10 naar 80 procent laadstatus te gaan.
  • Door regeneratief te remmen. Bij het uitrollen of het vertragen werkt de elektromotor als een dynamo, die de energie aan de draaiende wielen onttrekt om haar om te vormen in laadstroom voor de batterij. De hoeveelheid energie die gerecupereerd kan worden is vaak gelijk aan de hoeveelheid energie die de batterij kan onttrekken aan een snellaadpaal.

Partner Content