Biden lanceert strategie om helft van de voertuigen tegen 2030 emissievrij te maken

Joe Biden in een hybride Jeep Wrangler Rubicon aan het Witte Huis

De Amerikaanse president Joe Biden heeft donderdag een ambitieus plan bekendgemaakt om het Amerikaanse wagenpark te vergroenen. Hij wil onder meer dat tegen 2030 de helft van de verkochte wagens in de VS emissievrij is, dus elektrisch, hybride of op waterstof.

Bidens plan moet de VS overeind houden tegenover zware concurrentie vanuit China en Europa.

Milieuverenigingen noemen het initiatief een ‘belangrijk signaal’. Ze zich wel zorgen over de praktische uitvoering ervan.

De president had enkele elektrische wagens tentoongesteld bij het Witte Huis en nam plaats achter het stuur van een plug-in hybride Jeep. Kort daarvoor ondertekende hij een decreet waarin staat dat tegen 2030 de helft van de verkochte wagens in de VS elektrisch of plug-in hybride is, of rijdt op waterstof.

Het plan werkt op twee niveaus. Eerst wil de president via regelgeving motoren efficiënter maken. Daardoor zou in de loop van het volgende decennium de totale uitstoot van voertuigen met een derde verminderen. Daarna zouden de pollutieregels verder verstrengen, wat moet leiden tot een massale omschakeling richting elektrische wagens.

Het gaat om een enorme uitdaging: volgens het internationaal energieagentschap is slechts 2 procent van de nieuw gekochte wagens in de VS momenteel elektrisch. In Europa gaat het om 10 procent.

‘De vraag is of we de koppositie gaan innemen of achteraan gaan blijven bengelen’, aldus Biden tijdens zijn toespraak. Vandaag is China de koploper.

Elon Musk en de vakbonden

Meerdere grote namen uit de Amerikaanse autosector hadden verzamelen geblazen in het Witter Huis. De CEO’s van GM, Ford en Stellantis hebben in een persbericht hun gemeenschappelijke ambitie uitgedrukt om tegen 2030 40 tot 50 procent van de nieuwe wagens elektrisch te maken. Een opvallende afwezige was Elon Musk. Zijn bedrijf Tesla maakt de misschien wel bekendste elektrische wagens. Musk schreef op Twitter dat hij het vreemd vindt dat Tesla niet werd uitgenodigd. Woordvoerster van het Witte Huis Jen Psaki legde uit dat de drie autobouwers die donderdag aanweig waren aangesloten zijn bij de vakbond UAW. Elon Musk is tegen elke vorm van syndicalisatie. De traditionele Amerikaanse autobouwers en de Amerikaanse overheid hebben in het verleden de boot gemist als het op vergroening aankomt, in tegenstelling tot de Chinese en Europeaanse bedrijven. GM, Ford en Stellantis legden de afgelopen maand wel de nadruk op elektrische auto’s. Ze beloven groene versies van populaire modellen, zoals de pick-uptruck F150 van Ford.

De volgende stap wordt nu om een goed netwerk van laadpalen op poten te zetten. De financiering daarvan hangt grotendeels af van het infrastructuurplan, waarover de Senaat zaterdag zou stemmen.

Partner Content