Audi gaat autoglas recycleren

Audi wil het gebruik van primaire grondstoffen en energie drukken door autoruiten te recycleren.
Gert Verhoeven

Audi wil een proefproject opstarten om autoglas te recycleren. Bedoeling is om op termijn autoruiten te produceren met minder primair materiaal zoals kwartszand.

Autoruiten zijn hoogwaardige producten omdat ze zijn blootgesteld aan zeer uiteenlopende gebruiksomstandigheden (torsie, impact van elementen, steenslag, sterk uiteenlopende temperaturen). Daarom worden ook hoge eisen gesteld aan de grondstoffen nodig voor de productie. Op dit ogenblik worden beschadigde autoruiten ook al gerecycleerd, maar ze vormen meestal de basis voor technisch minder hoogstaande, secundaire producten zoals drankflessen. 

30 % minder CO2

Dit project wil een circulair systeem opzetten waarbij afgedankte autoruiten worden omgevormd tot nieuw autoglas dat in een eerste fase zal worden gebruikt voor de productie van de Audi Q4 e-tron. De gebruikte autoruiten uit het dealernet van de Volkswagengroep gaan naar Reiling Glas Recycling waar de verschillende elementen (lijmresten, metalen deeltjes en antenneresten) van elkaar worden gescheiden.

Dit project wil een circulair systeem opzetten waarbij afgedankte autoruiten worden omgevormd tot nieuw autoglas dat in een eerste fase zal worden gebruikt voor de productie van de Audi Q4 e-tron. De gebruikte autoruiten uit het dealernet van de Volkswagengroep gaan naar Reiling Glas Recycling waar de verschillende elementen (lijmresten, metalen deeltjes en antenneresten) van elkaar worden gescheiden.

In een volgende fase worden de laatste onzuiverheden verwijderd bij Saint-Gobain Glass. Vervolgens komt er kwartszand, soda en kalk bij om nieuw glas te maken. Ongeveer 30 tot 50 % van dat glas bestaat uit gerecycleerd materiaal. Bij de productie van dit gerecycleerde autoglas komt ook tot 30 % minder CO2 vrij. 

In een eerste fase wil Audi de kwaliteit, duurzaamheid en productiekosten van dit nieuwe glastype gedurende één jaar onderzoeken en evalueren alvorens het proces op grote schaal uit te rollen. 

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content