– VT4 en Ka2. Op 31 januari verschijnt het tweede net van VTM, Kanaal 2, op de buis. Eén dag later start ook VT4 met zijn uitzendingen. De konkurrentiestrijd tussen de VTM en VT4 inzake reklame-inkomsten haalt het hele jaar door de pers.

– Media-koncentratie. Bij de overname van de holding Capital Cities/ABC door The Walt Disney Company, begin augustus, wordt een Amerikaans mediagigant geboren die films en tv-programma’s creëert en commercializeert. Het televisienetwerk ABC heeft een aandeel van 23 procent in de groep Scandinavian Broadcasting System (SBS), die VT4 installeerde. Eind september is ook de overname van het televisienetwerk Turner Broadcasting System (TBS) door de kommunikatiegroep Time Warner een feit. Zo komt de grootste mediagroep ter wereld tot stand, met een omzet van 550 miljard frank.

– Eeuweling. Op 11 oktober is de radio honderd jaar oud : op die dag bracht de Italiaanse natuurkundige Gulielmo Marconi in 1895 de eerste radioverbinding tot stand.

– Reality tv. Minister van Binnenlandse zaken Johan Vande Lanotte (SP) en staatssekretaris voor Veiligheid Jan Peeters (SP) reageren scherp tegen de zogenaamde “reality tv”-programma’s. Aanleiding is het VT4-programma “Noodlijn 100”, dat interventies van hulp-en ordediensten op het scherm brengt. Vande Lanotte en Peeters verbieden in oktober alle betrokken diensten de pers bij hun interventies te betrekken. Volgens hen komt de privacy van verdachten en slachtoffers bij dergelijke uitzendingen in het gedrang.

– BRTN hervormd. Op 17 oktober keurt de Vlaamse regering de plannen goed tot hervorming van de openbare omroep. Die hervorming moet de positie van de BRTN op de televisiemarkt weer verstevigen.

– Mediaraad. In november doet de Vlaamse Mediaraad een reeks voorstellen om de koncentratie in de Vlaamse mediasektor aan banden te leggen. Eén uitgever zou, bijvoorbeeld, maar ten hoogste 40 of 50 procent van de krantenmarkt mogen bezetten. Vlaanderen beschikt tot nu niet over een reglementering inzake mediakoncentratie.

– Belgium Online. In november kondigden de uitgevers Concentra, de Persgroep, Rossel en Roularta aan dat ze mee zullen werken aan het Internet-projekt “Belgium Online” van het Uitgeversbedrijf Tijd. Via het beveiligd elektronisch netwerk Isanet zullen de uitgevers vooral nieuws en informatie uit de ekonomische en financiële sektor aanleveren. “Belgium Online” is een Internet-venster met doorverwijzingen naar andere Belgische sites. Bedoeling is het te laten uitgroeien tot dè Belgische koepel-site voor Internet.

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content