Brussel-Hamburg op een halfuur met de hyperloop

13/08/13 om 03:21 - Bijgewerkt om 03:21

De Amerikaanse miljardair Elon Musk heeft zijn 'Hyperloop' voorgesteld. Die moet mensen toelaten om in futuristische capsules door luchtdrukbuizen te reizen aan net-niet supersonische snelheden.

Brussel-Hamburg op een halfuur met de hyperloop

© Belga

Met de Hyperloop zou de circa 600 kilometer tussen de Amerikaanse steden Los Angeles en San Francisco (ruwweg dezelfde afstand als tussen Brusel en Hamburg) in ruim een half uur overbrugd kunnen worden. De concrete uitwerking blijft evenwel toekomstmuziek.

De Amerikaanse uitvinder en ondernemer Elon Musk is de oprichter van de elektrische-autobouwer Tesla, het ruimtevaartbedrijf SpaceX en internetbetalingsdienst PayPal. In een document van 57 pagina's beschrijft hij zijn nieuwe concept, bedacht als alternatief voor de geplande hogesnelheidsspoorlijn tussen Los Angeles en San Francisco.

Enkeltje LA-San Francisco voor 20 dollar

"Hyperloop bestaat uit een buis met lage druk waarin capsules met lage en hoge snelheid worden getransporteerd", zo luidt het in het document. "De capsules rusten op luchtkussens." De capsules, met plaats voor 28 passagiers, zouden een snelheid kunnen halen van 1220 kilometer per uur. Door de temperatuur en de druk in de buis te manipuleren, breken ze net niet door de geluidsmuur en is er dus geen probleem met schokgolven en turbulentie.

Het project zou levensvatbaar zijn voor alle verbindingen tussen steden die maximaal 1500 kilometer uit elkaar liggen. Musk werkte voor zijn concept de verbinding Los Angeles-San Francisco uit. Hij rekent op een bouwkost van 6 tot 7,5 miljard dollar (tot 5,6 miljard euro), beduidend minder dan de vooropgestelde kostprijs van de hogesnelheidstreinverbinding tussen beide steden.

Een ticket voor een Hyperloop-enkeltje zou 20 dollar kosten. De luchtdrukbuis zou elk jaar 7,4 miljoen mensen in elke richting kunnen vervoeren.

Toekomstmuziek

De Hyperloop blijft nog wel even een theoretisch concept. De 42-jarige miljardair heeft al meermaals laten weten dat hij niet de intentie heeft om de Hyperloop ook zelf te gaan bouwen. "Dat is niet mijn topprioriteit", zegt Musk. "Ik moet geconcentreerd blijven op Tesla en SpaceX."

De conceptnota moet mensen stimuleren om hun ideeën voor de verdere ontwikkeling door te geven. "De auteurs moedigen alle leden van de gemeenschap aan om bij te dragen aan het ontwerpproces", luidt het. "Dat kan helpen om van het idee Hyperloop realiteit te maken." (Belga/TV)

Onze partners