Twee meisjes op de vensterbank

13/01/10 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:58

Het wonderjaar 1938. Elsschot schrijft Het Been, Kloos sluit zijn doos, en in het theater worden twee powervrouwen geboren. Een gesprek met Eva Bal en Chris Lomme, ondanks alles meisjes voor het leven.

Ze zijn oorlogskinderen. De ene groeide op met gevluchte Joodse kinderen in de Haagse kelder, de andere in de beschermende welvaart van het Kortrijkse bourgeoisiemilieu. De Nederlandse Eva Bal, née Eva Gerretsen, werd van thuis uit gestimuleerd om haar eigen weg te gaan in het theater. Lomme moest thuis vertrekken om van theater haar beroep te kunnen maken.
...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners