De straat op

17/06/09 om 00:00 - Bijgewerkt op 30/03/18 om 14:57

Volgens Thomas Vaessens is de geëngageerde Nederlandse schrijver - eindelijk - terug van weggeweest. In De revanche van de roman beschrijft hij met een literatuursociologische blik deze opvallende wending richting werkelijkheid.

'Hij verlaat Letterland en rammelt nadrukkelijk aan de poort van Barbarije.' Zo typeert Thomas Vaessens in zijn literatuurhistorische essay De revanche van de roman het credo van oeuvreschrijver A.F. Th. van der Heijden en, in één moeite door, ook de werkelijkheidshonger in het recente werk van menige collega van Van der Heijden. Het postmodernisme van de jaren tachtig en negentig, met zijn stilistische hoogstandjes vol ironie, heeft zijn beste tijd gehad. En het literaire humanisme dat daaraan voorafging, ligt op apegapen, aldus Vaessens. Het woord is opnieuw aan de auteur die iets wil vertellen wat hem op de maag ligt, en zich daarbij niet laat verblinden door navelstaarderij: 'De literatuur is op zoek naar een nieuwe verhouding tot de wereld, en daarbij worden oude stellingen verlaten, zowel de stelling...

Verder lezen?

Lees elke maand gratis 3 artikelen

Ik registreer mij Ik ben al geregistreerd
of

Knack-abonnees hebben onbeperkt toegang tot alle artikelen van Knack

Ik neem een abonnement Ik ben al abonnee

Onze partners