Mijn auto, mijn assistent

België is nog niet klaar voor de zelfrijdende auto. Maar de auto zelf is er wel helemaal klaar voor. En kan u daarom al serieus bijstaan met allerlei ingenieuze rijhulpsystemen.

Volgend jaar zet Uber zelfrijdende taxi’s in. Een experiment dat wordt uitgerold in Pittsburg, Pennsylvania. Natuurlijk is het geen toeval dat de Amerikaanse stad werd uitgekozen voor het experiment. Pittsburg is de stad van de vermaarde Carnegie Mellon University, gespecialiseerd in robotica en automatisering. Maar er is nog een belangrijker reden. De infrastructuur van Pittsburg en de manier waarop het verkeer er wordt georganiseerd, zijn er klaar voor.

Wie schuift eerst in?

In België zijn we nog lang zo ver niet. Ook al lees je af en toe in de algemene pers dat het nog maar een kwestie van jaren is – wie weet, van maanden – dat we straks de krant lezen terwijl onze auto alleen naar het werk rijdt. Zo’n vaart zal het in onze contreien niet lopen. België is immers een van de dichtstbevolkte landen ter wereld, en dat geldt niet alleen voor mensen maar ook voor auto’s. Wie de rotonde aan het Brusselse Montgomery in de avondspits kent, beseft meteen: hier kun je geen zelfrijdende auto’s op loslaten, of het loopt allemaal vast. Dat heeft alles te maken met een regelgeving die er niet klaar voor is. De daarbij horende software die de juiste instructies geeft aan de auto, voor alle mogelijke scenario’s (wie schuift eerst in, wie laat wie voor…). Om het nog niet te hebben over een ander belangrijk aspect, de autoverzekering. Want de overstap naar de zelfrijdende auto zal niet van de ene op de andere dag voor iedereen gebeuren. Zodat er een verkeerssysteem en regelgeving nodig zijn voor zowel traditioneel als geautomatiseerd autoverkeer door elkaar.

Mijn auto, mijn assistent

Aan de technologie ligt het niet

Anders bekeken: aan de technologie ligt het niet. Die is helemaal klaar om de auto alleen te laten rijden. En wat het grote publiek niet weet: kies de juiste auto, en die technologie zit er eigenlijk al in. Alleen wordt ze niet gebruikt om de auto alleen te laten rijden, wel om de bestuurder te helpen, hem zo goed mogelijk bij te staan, maar ook om over optimale veiligheid te waken. Zoals de nieuwe C-HR van Toyota dat doet. Zijn Pre-Collision System remt zelf als de bestuurder te laat reageert bij een nakende aanrijding met een andere auto of voetganger. Onderweg verwittigt de rijstrook-assistent zijn bestuurder als de auto een rijstrook verlaat terwijl dat niet de bedoeling is, en kan die de stuurinrichting zelf corrigeren. Onderweg herkent de C-HR automatisch verkeersborden en meldt die op het instrumentenbord, schakelt automatisch de grote lichten aan en weer uit bij tegenliggend verkeer. Ook bijzonder handig: op de autoweg past de adaptieve snelheidscontrole de snelheid van de auto aan het verkeer aan. Vooral in een land als België, waar het ook op de meeste autowegen heel druk is, komt die functie bijzonder goed van pas. Of hoe de juiste auto zich vandaag profileert als een echte rij-assistent.

Mijn auto, mijn assistent