Week van het Zien wil publiek aansporen een oogtest te laten uitvoeren

Van 6 tot 13 oktober vindt de Week van het Zien plaats. Tijdens die week wordt het publiek aangespoord een opticien of optometrist te bezoeken om een oogtest te laten uitvoeren.

Dit jaar staat de Week van het Zien in het teken van 3D en onze ogen. “3D-zicht vergt een perfecte gezichtsscherpte in balans”, stelt de Algemene Professionele Opticiens- en Optometristenbond van België (APOOB). “Dat betekent dat de gezichtsscherpte voor beide ogen afzonderlijk perfect moet zijn én dat beide ogen goed moeten samenwerken. Iemand die het 3D-effect niet waarneemt of vermoeidheid ondervindt, of een discomfort ervaart bij het bekijken van toestellen of beelden met de 3D-technologie, moet zijn ogen laten testen.”

Met de campagne streeft de APOOB twee doelstellingen na. De beroepsvereniging wil de aandacht van het publiek vestigen op het belang van een goed zicht en het regelmatig te laten controleren. “De rol van de opticien-optometrist bestaat erin de doeltreffendheid en het comfort van het zicht te verbeteren. Het is belangrijk dat het publiek een ander beeld krijgt van dit beroep en een beter inzicht verkrijgt in de rol die de opticien vervult”, maakt de APOOB zich sterk.

Gegevens inzamelenTen tweede willen de specialisten gegevens inzamelen over de toestand van het zicht in België. Wereldwijd lijden 153 miljoen mensen aan een slecht zicht door een refractiegebrek dat slecht of niet werd gecorrigeerd. Voorts zijn 37 miljoen mensen aangetast door blindheid en hebben 124 miljoen mensen een zicht dat onvoldoende is om zelfstandig te functioneren. (Belga/INM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content