Waarom sporten in de buitenlucht ook in de winter heilzaam is: 6 voordelen

17/12/14 om 11:40 - Bijgewerkt om 11:48

Hoewel het erg verleidelijk is om tijdens de wintermaanden knus in de zetel te blijven zitten, zijn er een heleboel gezondheidsvoordelen verbonden aan sporten in de koude buitenlucht.

Waarom sporten in de buitenlucht ook in de winter heilzaam is: 6 voordelen

Joggen in de sneeuw © Istock

Hoe kouder (en natter) het buiten wordt, hoe moeilijker het is om de moed te vinden om in de buitenlucht te sporten. Toch zijn er heel wat gezondheidsvoordelen verbonden aan sporten in openlucht. The Huffington Post zette ze op een rijtje.

1. U verbrandt meer calorieën

Wanneer u sport in een koude omgeving, moet het lichaam harder werken om op temperatuur te blijven. Goed nieuws, net daardoor verbrandt u meer calorieën.

2. Hart versterken

Ook het hart moet harder werken in een koude omgeving om het bloed op regelmatige basis door het lichaam te pompen. Een persoon die in goede gezondheid verkeert (geen hartkwalen heeft), traint zijn hart dus extra door buiten te sporten. Het hart wordt zo sterker en bereidt zich beter voor op intensievere workouts in de toekomst.

3. Extra vitamine D

Een koude, maar zonnige winterdag levert net zo goed extra vitamine D op als een zonnige dag tijdens de zomermaanden. En in de winter kan het lichaam deze broodnodige vitamines meer dan ooit gebruiken. Want door de korte dagen is de blootstelling aan natuurlijk daglicht beperkt.

4. Lichaam hydrateert

Voldoende drinken, zodat het lichaam gehydrateerd blijft, is een van de belangrijkste manieren om de risico's van het sporten in koude lucht te minimaliseren. Ook wie bij koude temperaturen sport, zweet en verliest zo lichaamsvocht. Maar door de lage temperaturen, is uw dorstgevoel minder groot en hebt u minder snel de neiging om te drinken. Drink daarom voor, tijdens en na het sporten.

5. Expert in opwarmingsoefeningen

Bij welke temperatuur u ook sport, een degelijke opwarming is altijd essentieel. Wanneer het koud is, mag u de opwarming in geen geval overslaan. Maar bij koud weer is de kans sowieso kleiner dat dit gebeurt. Het lichaam voelt dan stijver aan waardoor u automatisch oefeningetjes zult doen om het warm te krijgen. Door buiten te sporten wordt u dus een expert in oefeningen die de spieren losschudden. De doorbloeding die zo op gang komt, versoepelt de spieren zodat blessures minder snel voorkomen.

6. Energieboost

Het koude winterweer is niet alleen verantwoordelijk voor winterblues, sporten in de buitenlucht daarentegen zorgt net voor een energieboost. Omdat het lichaam harder werkt om het warm te krijgen, komt er een grotere hoeveelheid endorfine vrij, waardoor het geluksgevoel hoger ligt. (AVE)

Lees meer over:

Onze partners