5 redenen waarom Amerikanen steeds dikker worden

obesitas © Thinkstock
Annelies Van Erp
Annelies Van Erp Medewerker van ngo Memisa

In tegenstelling tot wat de Amerikaanse federale autoriteiten recentelijk aankondigden, neemt obesitas sinds een tiental jaar niet af bij jonge Amerikaanse kinderen.

De Amerikaanse bevolking is tussen 1960 en 2000 zo’n 10 kilogram zwaarder geworden. De Amerikaanse man weegt gemiddeld 87 kilogram en de vrouw 75. Dat schrijft de Amerikaanse website Alternet.

De toename van het gewicht heeft verschillende maatschappelijke gevolgen. Zo zijn operatietafels groter en steviger geworden, kregen treinen ruimere zitplaatsen en werden er speciale ambulances ontworpen waarin personen met overgewicht kunnen plaatsnemen.

Bij de Amerikaanse kinderen is het mogelijks nog erger gesteld. Bijna één op drie lijdt aan overgewicht. “De toename van de ergste gevallen van extreme obesitas is verontrustend, aangezien die duidelijk verbonden zijn met het risico op hartziekten en diabetes”, concludeert dokter Asheley Cockrell Skinner van de Universiteit van Noord-Carolina en mede-auteur van de studie die gepubliceerd werd in het Journal of the American Medical Association.

1. Antibiotica in voedsel en medicijnen

Een recent artikel verschenen in de New York Times bevestig het vermoeden dat antibiotica, vroeger toegediend aan vee om de dieren te doen aanvetten, nu hetzelfde effect heeft op mensen. Reeds in 1974 kregen soldaten van de marine antibiotica toegediend voor een onderzoek. Al na zeven weken was het resultaat zichtbaar: het gewicht van alle honderd proefpersonen was toegenomen. Onderzoek bij kinderen in Guatemala leverde hetzelfde resultaat op.

Uit verschillende studies blijkt bovendien dat restanten van antibiotica verwerkt zitten in Amerikaans voedsel. Voornamelijk vlees en melk bevatten in de VS ‘dikmakers’.

2. Reclame en marketing

Vooral kinderen zijn erg vatbaar voor reclame. Een studie verschenen in het magazine Journal Pediatricts onthulde dat kinderen die identiek dezelfde crackers voorgeschoteld kregen, toch de voorkeur gaven aan de koekjes met tekeningen op de verpakking.

Maar niet alleen de industrie en de reclamewereld beïnvloeden het ongezonde koopgedrag van de consument, ook de Amerikaanse overheid speelt een rol. Hoewel de overheid de bevolking waarschuwt voor de gezondheidsrisico’s van ongezonde voeding, stimuleert de USDA (Landbouwdepartement) tegelijkertijd Pizza Hut, Burger King en Domino’s om meer kaas op hun producten te gebruiken. Dat meldde The New York Times. “Als elke pizza een beetje meer kaas bevat, kunnen we jaarlijks miljoenen kilo’s meer kaas verkopen”, luidde de logica.

De Amerikaanse overheid worstelt om een evenwicht te vinden tussen gezondheidsbelangen enerzijds en landbouwbelangen anderzijds.

3. Minder lichamelijke activiteit

In de hele Westerse wereld beweegt de bevolking veel minder dan vroeger. Een groot deel van de Amerikanen brengt zijn werkdag al zittend achter de computer door en zit ’s avonds stil voor een televisietoestel.

Amerikanen hebben niet alleen minder lichamelijke activiteit, via de technologische vooruitgang is hun omgeving er bovendien aan aangepast. Onder meer afstandsbedieningen, roltrappen en elektrische garagepoorten zorgen ervoor dat iemand de dag kan doorkomen zonder enige fysieke activiteit.

4. Oudere moeders

De leeftijd waarop vrouwen voor het eerst moeder worden, loopt in de Verenigde Staten op. Oudere moeders hebben meer kans een zware baby te krijgen dan jonge moeders.

Zware pasgeborenen worden relatief vaker obees.

5. Blootstelling aan endocriene verstoorders

Het endocrien systeem bevat klieren die hormonen afscheiden in ons lichaam. Maar in onze omgeving komen een heleboel stoffen voor die invloed hebben op deze hormoonafscheiding. Het tijdschrift Journal Toxicological Sciences publiceerde een artikel waaruit blijkt dat deze verstoorders, die in ons voedsel kunnen zitten, een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van obesitas. Het gaat hierbij voornamelijk om phtalaten en bisphenol A.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content