Nieuw: de literaire luchtverfrisser!

Een luchtverfrisser. WC-papier. Als de toiletbezoeker maar iets te lezen heeft. Want wie leest er niet graag op de wc?

Acht op de tien Vlamingen leest graag op de wc. Dat bleek anderhalf jaar geleden al uit een onderzoek van ECI België en badkamerdistributeur Van Marcke. Vijftig procent van de mannen doet dat zelfs dagelijks – het liefst een krant. Ook drie op de tien vrouwen doet het dagelijks. Hun voorkeur gaat uit naar een boek.

Maar wat als je, uit grote aandrang, vergeet iets te lezen mee te nemen naar het kleinste kamertje?

Het Russische reclamebureau Voskhod bedacht daarvoor onlangs de literaire luchtverfrisser. Terwijl de darmen zich ontlasten, kunnen de gebruikers hun hoofd vullen met teksten van Ernest Hemingway, Emily Brontë, Virginia Andrews en anderen. Daarna kunnen ze het toilet een toepasselijk geur geven: zeewind bij ‘The Old Man and The Sea’ bijvoorbeeld.

Voskhod bedacht de literaire luchtverfrisser voor de boekhandel 100.000 Books uit Jekaterinenburg. Ze zetten het product, volgens de spot, neer op wc’s in supermarkten, business centers, kantoren en restaurants. De maand erna nam het bezoek aan de boekhandel met 23 procent toe. De campagne werd vorige week op het Cannes Lions Festival of Creativity bekroond met een Bronze Media Lion.

Helemaal nieuw is het idee niet. Twee jaar gelden vroeg de Japanse wc-papierfabrikant Hayashi de horrorschrijver Koji Suzuki om een verhaal te schrijven voor op het toilet. Normaal drukt Hayashi waarschuwingen over hoe te handelen tijdens een aardbeving op het papier, nu kregen de gebruikers ‘Loslaten’ te lezen over een kwaadaardige geest in een publiek toilet. Het verhaal nam 86 centimeter in beslag.

Maarten Dessing

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content