Mathias Enard wint Prix Goncourt met oriëntaalse roman

03/11/15 om 13:51 - Bijgewerkt om 17:36

De 43-jarige Franse auteur kreeg de prestigieuze Goncourt-prijs voor zijn roman 'Boussole' die inzoomt op een memorabele nacht waarbij een Oostenrijkse musicoloog terugdenkt aan zijn verloren geliefde én hun Arabische avonturen.

Mathias Enard wint Prix Goncourt met oriëntaalse roman

Mathias Enard is de winnaar van de Prix Goncourt 2015. © BELGAIMAGE (AFP)

Goncourt-winnaar Enard komt op 15 december om 20u naar de Brusselse BOZAR om er zijn nieuwe roman 'Boussole' voor te stellen, in een gesprek met de Belgische schrijver Grégoire Polet. Het gesprek vindt plaats in de Studio van BOZAR en inkom kost 6 of 8 euro.

Mathias Enard kreeg de Prix Goncourt voor beste Franstalige roman van dit jaar voor zijn roman 'Boussole' (of 'kompas' in het Nederlands).

Arabische Lente en Michelangelo

Mathias Enard wint Prix Goncourt met oriëntaalse roman

© GF

Enard is met 'Boussole' niet aan zijn proefstuk toe. Het is zijn 8ste roman. Verschillende van zijn vorige romans werden al bij De Arbeiderspers in het Nederlands gebracht, waaronder 'Boevenstraat' (2013) dat zich afspeelt tegen de achtergrond van de Arabische Lente. Enard is het bekendst - ook bij ons - voor het veel geprezen 'Vertel hun over veldslagen, koningen en olifanten' (2011) waarin hij Michelangelo in 1506 in Constaninopel dropt om er een brug te ontwerpen.

Sheherazade achterna

'Boussole' voert een Oostenrijkse musicoloog Franz Ritter op die zwaar ziek is en in zijn appartement in Wenen tijdens een doorwaakte nacht terugdenkt aan zijn verloren geliefde Sarah met wie hij destijds heel wat avontuurtjes meemaakte in diverse landen van het Midden-Oosten. In die zin verwijst 'Boussole' naar het legendarische 'Sprookjes van duizend-en-één-nacht' waarin Sheherazade ook tijdens een noodlottige nacht aan het vertellen slaat om haar dood op afstand te houden.

Oosten kleurt af op het Westen

Enard, die als vertaler Arabisch en Perzisch zelf diverse jaren in het Midden-Oosten verbleef, gebruikt die setting om zijn hoofdpersonage melancholisch te laten mijmeren over de Oosterse en Westerse beschavingen en vooral dan over de manier waarop het Oosten het Westen kleurt. Enard wordt geroemd voor zijn sensuele stijl die echter ook essayistische verdiensten heeft.

In de marge van de bekendmaking van de 'grote' Goncourt-prijs, werd ook nog de Prix Renaudot uitgereikt aan Delphine de Vigan voor 'D'après une histoire vraie'.

Frank Hellemans

Onze partners