NMBS en Infrabel stellen crisiscoördinatie op punt

(Belga) Spoormaatschappij NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel hebben aangekondigd maatregelen te nemen om de coördinatie in geval van een incident te verbeteren. Daarmee reageren ze op een rapport van federale overheidsdienst Mobiliteit en Transport, dat vaststelt dat de NMBS Groep niet weet niet hoe in te spelen op incidenten tijdens een drukke spoordag.

Het rapport analyseert wat er fout liep op 27 juni, toen duizenden reizigers op een warme zomerdag strandden tussen de kust en Gent. Anderen zaten urenlang vast in bloedhete treinstellen. De NMBS en Infrabel noemen de incidenten op 27 juni “eenvoudigweg uitzonderlijk”. “Deze storing werd niet door één enkel incident veroorzaakt, maar door een reeks problemen van zeer verschillende aard, verspreid over het hele net”, luidt het in een gezamenlijk persbericht. Beide ondernemingen geven wel toe dat die dag de dienstverlening flink achteruitging, maar zeggen aan een verbetering van de bestaande procedures te werken. Zo wordt een lokale interne crisiscel binnen de NMBS Groep opgericht waarin elke betrokken partij vertegenwoordigd is en wordt de communicatie naar de reizigers aan boord van de trein en in de stations verbeterd. Verder kan de NMBS bij een incident beroep doen op aanwezig personeel van beide andere ondernemingen (Infrabel en NMBS-Holding) om onder meer water uit te delen of reizigers door te verwijzen. De NMBS en Infrabel kondigen ook aan samen te werken met lokale autoriteiten voor de opvang van reizigers. Voor waterbedeling wordt samengewerkt met de Civiele Bescherming, ook wanneer het nood- en interventieplan niet in werking is. (KAV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content