Drukke voormiddag voor helpdesk in Brussels Gewest

14/10/12 om 15:12 - Bijgewerkt om 15:12

Zondagochtend kreeg de helpdesk van het Brusselse Gewest, die belast is met het opvangen van technische problemen bij de stembusgang, al een honderdtal oproepen.

Drukke voormiddag voor helpdesk in Brussels Gewest

© Belga

Zondagochtend kreeg de helpdesk van het Brusselse Gewest, die belast is met het opvangen van technische problemen bij de stembusgang, al een honderdtal oproepen. Rond de middag steeg dit cijfer naar 250 oproepen. Er zijn verschillende technische problemen geweest, maar over het algemeen verloopt de stembusgang zonder al te grote problemen in Brussel.

In Sint-Pieters-Woluwe kreeg de voorzitter van een stembureau het als gevolg van de technische problemen bij het elektronisch stemsysteem zodanig op zijn heupen dat hij het systeem ontkoppelde, aldus de helpdesk van het Brussels Gewest. De kiezers werden doorverwezen naar naburige stembureaus en ondertussen werd het systeem opnieuw opgestart. Alle stembureaus in Sint-Pieters-Woluwe zijn intussen opnieuw open.

Ook de bureaus 4 en 7 in Sint-Gillis werden geconfronteerd met enkele technische problemen. Volgens de woordvoerder van het kabinet van de burgemeester, Lionnel Kesenne, is de situatie opnieuw onder controle en zijn de bureaus open.

Andere technische problemen werden vastgesteld onder meer in Jette en Neder-over-Heembeek. In Jette werd bij de opening van stembureau nummer 3 een informaticabug vastgesteld. De urne werd vervangen onder toezicht van de voorzitter van het hoofdbureau. In Neder-over-Heembeek ging stembureau 85 later op dan aangekondigd. (Belga/LVR)

Onze partners