Discountmerken vaakst beste verhouding prijs-kwaliteit

(Belga) De goedkopere voedingswaren van zogenaamde ‘harddiscounters’, zoals supermarkten Aldi en Lidl, hebben het vaakst de beste verhouding tussen prijs en kwaliteit. Dat heeft consumentenorganisatie Test-Aankoop dinsdag bekendgemaakt naar aanleiding van de jaarlijkse Voedingsbalans.

De consumentenorganisatie maakte een balans van de voedingstesten van de laatste vijf jaar. In totaal werden 459 voedingswaren onder de loep genomen, waaronder 163 nationale en internationale merken, 172 huismerken (de eigen merken van een winkel), 74 eersteprijsmerken (zoals 365 van Delhaize, Carrefour Discount van Carrefour en Everyday van Colruyt) en 50 discountproducten. Uit het onderzoek van Test-Aankoop blijkt dat de eersteprijsmerken gemiddeld 64 procent goedkoper zijn dan de nationale merken en 48 procent goedkoper dan de huismerken. De producten van harddiscounters zijn op hun beurt 65 procent goedkoper dan de gemiddelde prijzen van de nationale merken, maar wel 20 tot 23 procent duurder dan eersteprijsproducten van de goedkoopste supermarkt. Uit smaakproeven blijkt dan dat vooral minder eersteprijsproducten een goede beoordeling kregen, slechts 29 procent ervan scoorden goed. Bij de andere drie categorieën bedraagt dat meer dan 40 procent. Een laag aandeel van producten van discountzaken, 8 procent, haalde een slechte eindscore. Bij eersteprijsmerken is dat 34 procent. Test-Aankoop besluit dat producten van discountzaken met 16 procent van de geteste producten het vaakst de beste verhouding tussen prijs en kwaliteit halen, nationale merken scoren dan met 2 procent het slechtst. Nationale merken en huismerken hebben meer kwaliteit, maar hebben ook een heel wat duurder prijskaartje. (MDM)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content