Belgische vleesconsument kijkt vooral naar kwaliteit van product

(Belga) Bij het kopen van vleesproducten komt de kwaliteit van het vlees op de eerste plaats voor de Belgische consument. In tweede instantie wordt gekeken naar de prijs en het derde criterium is versheid. Dan volgen smaak, het uitzicht van het aangeboden stuk vlees, geur, het vertrouwen in het verkooppunt en de afwezigheid van risico’s in verband met de voedselveiligheid, meldt het Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO) maandag.

Tachtig procent van de consumenten vindt dat vlees almaar duurder wordt, zo blijkt uit een studie van het Observatorium voor de Voedselconsumptie, aldus OIVO. Ondanks de prijs consumeren Belgen gemiddeld 5,8 maal per week vlees. Bijna 4 op de 10 gaf wel aan hun vleesconsumptie de voorbije maanden teruggeschroefd te hebben, blijkbaar ten bate van groenten en fruit. Kip (93 pct), rundvlees (87 pct), varkensvlees (83 pct), kalfsvlees (80 pct) en kalkoen (74pct) zijn het meest in trek. De andere vleessoorten (lam, wild, konijn, eend, paard, geit) doen het heel wat minder goed. En ook biologisch vlees kent niet veel succes, ongeacht van welke soort het is. Dat kan deels verklaard worden door de prijs, maar ook het feit dat de consument het belang van biologisch vlees niet goed inziet speelt een rol, besluit OIVO. Het onderzoek werd in mei 2011 uitgevoerd bij 657 Belgen van 18 jaar en ouder. (SVR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content