Bank van De Post roept op tot waakzaamheid

(Belga) Bank van De Post roept zijn klanten op tot waakzaamheid voor een golf van phishing-fraude. De bank heeft weet van vijf slachtoffers door de fraude.

Klanten van Bank van De Post krijgen sinds enkele weken frauduleuze mails, waarbij wordt gevraagd naar wachtwoorden en financiële gegevens. Een fraude-techniek die gekend staat als ‘phishing’. De bank kreeg 1.600 meldingen van mensen die op die manier gecontacteerd werden, aldus een woordvoerder. Volgens een woordvoerder zijn vijf klanten recent slachtoffer geworden van de fraude, en is geld van hun rekening gestolen. De bank heeft hen vergoed. De bank geeft niet vrij om welke bedragen het gaat. Er is klacht ingediend bij de Federal Computer Crime Unit (FCCU) van de federale politie. Bank van De Post detecteert en sluit de valse websites die aan de e-mails zijn gelinkt. De bank benadrukt dat ze in geen enkel geval persoonlijke gegevens van haar klanten opvraagt via e-mail, pop-up berichten of per telefoon. Alle belangrijke communicatie wordt per geschreven post verzonden. Bank van De Post maakt overigens altijd gebruik van een handtekeningensysteem dat de toegang tot pc-banking en tot financiële transacties van haar klanten beschermt. Deze gebeuren uitsluitend op een beveiligde website. De bank roept op om elementaire veiligheidsmaatregelen in acht te nemen: klik nooit op een link in dit soort e-mails, open de bijlagen niet, geef nooit persoonlijke gegevens (PIN-code, validatiecode, vervaldatum, kaartnummer, etc.) door via deze e-mails of aan de telefoon. (DLA)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content