Aantal oproepen naar noodnummer NMBS fors gestegen na reclamecampagne

(Belga) In heel 2012 kreeg de NMBS 3.059 oproepen via het noodnummer 0800/30.230. Dat is bijna een verdrievoudiging in vergelijking met 2011 (1.065), zo berichtte vtm in Het Nieuws. Die verhoging heeft volgens NMBS Holding-woordvoerster Leen Uytterhoeven vooral te maken met de reclamecampagne, die de bevolking vanaf eind oktober oproept om “de mensen van Securail in je gsm” te stoppen. In de maanden daarvoor verwerkte het nummer maandelijks goed 200 oproepen. “In november waren dat er meer dan 600”, zegt Uytterhoeven. “De maanden daarop is die piek blijven aanhouden.”

De populariteit van het NMBS-noodnummer ging de laatste maanden al in stijgende lijn, maar dankzij de campagne is die bekendheid nog verder versneld. “Met de campagne willen we vooral bereiken dat de mensen het nummer kennen, en het gebruiken om verdachte zaken, zoals agressie, diefstal of een afgereden slagboom, te signaleren”, aldus Uytterhoeven. Een aanzienlijk deel van de oproepen (1.300) kwam ook van reizigers die reisinfo nodig hadden. “Dat vinden we niet per se slecht. Dat aandeel in het totaal aantal oproepen neemt trouwens lichtjes af.” Meldingen die te maken hebben met veiligheid of agressie, leiden sowieso tot een interventie. “En als niemand van Securail in de buurt is, nemen we contact op met de spoorwegpolitie of de lokale politie. Met hen hebben we een goed contact.” De NMBS-Holding plant voor later dit jaar een herneming van de campagne rond het noodnummer. (MVL)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content