Urbain Vandormael

Opel Meriva: de ideale auto voor babymakers en babyboomers

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Auto’s die in de smaak vallen bij jonge gezinnen én oudere koppels zijn een zeldzaamheid. De Opel Meriva bewijst al meer dan tien jaar dat het mogelijk is om attractiviteit, functionaliteit en duurzaamheid onder één hoed te brengen.

Opel heeft enkele moeilijke jaren achter de rug. In de nasleep van het faillissement van moederbedrijf General Motors in 2008, dreigde ook de Duitse dochteronderneming kopje onder te gaan. Dankzij een ingrijpende herstructurering, besparingen op alle niveaus en investeringen in nieuwe producten lijkt het tij gekeerd.

Het is nog te vroeg om victorie te kraaien

2013 was het jaar van de ommekeer: de verliezen werden gehalveerd en het marktaandeel in Europa gestabiliseerd. Voor het eerst werden opnieuw meer dan 1 miljoen auto’s verkocht. Ook 2014 kondigt zich hoopvol aan. Toch laat de Europese directie zich niet verleiden tot al te optimistische voorspellingen. Daarvoor is de Europese markt te fragiel. Na de implosie van de autoverkoop in Zuid-Europa wordt de automobielindustrie nu geconfronteerd met politieke onzekerheid in Turkije en een dure Russische roebel. Omdat Rusland een belangrijkste afzetmarkt is, heeft de ongunstige wisselkoers een negatieve impact op de financiële resultaten van zowat alle merken.

Voor jong en oud

Dat het de goede kant opgaat met Opel heeft het te danken aan het succes van de nieuwe modellen Mokka, Adam en Cascada. Maar ook de gevestigde waarden binnen het gamma doen het opnieuw goed: van de Meriva I en II zijn meer dan 1,3 miljoen exemplaren verkocht en het einde van zijn succes is nog niet in zicht.

Wat maakt de Meriva zo geliefd? Wij vroegen het aan Johan Willems, vice president & member of the board van Opel : “De Meriva is een van de weinige auto’s die zowel bij de babymakers als babyboomers in de smaak valt, om uiteenlopende redenen. Jonge gezinnen vallen voor zijn flexibiliteit en gezinsvriendelijk karakter terwijl 50-plussers vooral oog hebben voor zijn comfort, de hogere zitpositie en de makkelijke in- en uitstap, dankzij zijn unieke deurconcept. De Meriva is de eerste en enige auto ter wereld die werd bekroond voor zijn ergonomisch zitconcept.”

Nog een woordje over dat unieke deurconcept FlexDoors. Heel wat vooroorlogse luxeauto’s waren uitgerust met deuren die in tegenovergestelde richting opklapten – de bekendste voorbeelden zijn de Citroën Traction Avant én Rollys Royce, dat het systeem tot op vandaag toepast. In het geval van de Meriva klappen de voor- en achterdeuren zeer wijd open, wat in- en uitstappen tot een makkie maakt. Ook voor de passagiers achteraan, dankzij een handgreep aan de B-zuil. Nog een handigheidje: met één hand verander je de 5- in een 2-zitter én beschik je over een vlakke laadvloer. Het intelligente Lounge Seating laat toe om de onderlinge afstand tussen de zetels te variëren, waardoor je extra schouder- en beenruimte kunt creëren

Opel Meriva: de ideale auto voor babymakers en babyboomers
© GF

De Meriva is niet alleen een erg praktische auto, hij is ook zeer betrouwbaar en bedrijfszeker. Elk jaar controleert de TÜV, dat is de Duitse tegenstander van de Belgische auto-inspectie, zo’n 8 miljoen wagens van alle types en merken op gebreken en defecten. Voor 2013 komt de Meriva als de ‘auto met de beste kwaliteit’ uit de bus en verslaat hij de Japanse volume- en Duitse luxemerken inzake betrouwbaarheid. Wat ondertussen al een vertaling heeft gekregen in een nieuwe reclameboodschap… ‘Duitse klasse in een nieuwe prijsklasse’. Die baseline appelleert aan de kernwaarden van Opel én verwijst op een subtiele wijze naar het prijsverschil met de andere Duitse merken.

De belangrijkste nieuwigheden zitten onder de motorkap

De tweede generatie van de Meriva dateert van 2010, tijd dus voor een facelift. Die werd op het voorbije Autosalon van Brussel in wereldpremière voorgesteld. De belangrijkste nieuwigheden zijn terug te vinden onder de motorkap in de vorm van een nieuwe versnellingsbak en geluidsarme 1.6 l. dieselmotor van 136 pk die zuiniger (- 10 %) en milieuvriendelijker (116 g CO2 ) is dan zijn voorgangers en beantwoordt aan de Euro 6-norm die vanaf 2015 van kracht wordt. In de loop van het jaar brengt Opel nog een afgeleide versie met 110 pk op de markt die amper 3,8 l/100 verbruikt en slechts 99 g/km CO2 uitstoot. Nieuw is nog dat de 1.4 l. turbobenzinemotor van 120 pk voortaan ook leverbaar is met een 6-traps automaat (+ 500 euro).

Opel maakt van de facelift ook gebruik om het aanbod aan infotainmentsystemen uit te breiden. Het zogeheten IntelliLink-systeem offreert een gebruiksvriendelijke bediening en perfecte integratie – inclusief stembediening van het navigatiesysteem. Het IntelliLink-systeem werkt zowel met Android als Apple iOS en laat toe om je favoriete apps te integreren.

De goedkoopste Meriva (1.4 Ecotec benzinemotor, 100 pk) kost 15.750 euro, inclusief btw en is verkrijgbaar in drie uitrustingsniveaus (Essentia, Enjoy en Cosmo) met daarbovenop een lange reeks toebehoren die het comfort en de veiligheid verhogen, maar ook de prijs. Maar zelfs dan blijft de Meriva een zeer aanbevelenswaardig alternatief voor de populaire compacte SUV’s die evenwel niet over dezelfde flexibiliteit en gebruiksgemak beschikken, en een stuk duurder zijn. En dus is de Meriva misschien wel de meest aangewezen auto voor jonge gezinnen en oudere koppels: compact van buiten en ruim van binnen met een ongeëvenaarde flexibiliteit, comfortabel en veilig rijgedrag, uitermate betrouwbaar, zeer degelijk afgewerkt en dat alles tegen een faire prijs. Wat wil een mens nog meer.

Opel Meriva: de ideale auto voor babymakers en babyboomers
© GF

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content