Nieuwe Opel Astra in aerodynamisch jasje

Opel toont straks in Frankfurt (september) de nieuwe versie van de Astra. Deze nieuwe generatie Astra krijgt een vernieuwend design, een gloednieuw onderstel, een nieuw gamma motoren. Los van al die ingrepen, zet de constructeur uit Bochum ook in op aero

De nieuwe Astra moet danig zuiniger worden want op die manier kan men lagere CO2-emissie realiseren. Om het verbruik verder te reduceren zijn inspanningen nodig op alle domeinen. Los van de technische aspecten, kiest Opel voor een aangepast design. Zo wordt de nieuwe Astra 2,5 centimeter lager dan zijn voorganger en hij is ook een halve centimeter smaller. Om de luchtweerstand verder te beperken zien we achteraan een iets naar omlaag aflopende daklijn met een heel klein spoilertje net boven de achterruit. Ook de onderkant van de wagen werd verfijnd om de stroomlijn te bevorderen. Heel wat concurrenten maken de bodem van de wagen helemaal dicht maar voor de nieuwe Astra koos men voor een andere aanpak. De constructeur zorgde voor een betere doorstroming van de lucht. Omdat de achteras hoger werd ingebouwd, vormde dit niet langer een obstakel dat de stroomlijn nefast beïnvloedt. Door voor een open bodem te kiezen, kan men ook de productiekost drukken. De Astra zal over een luchtweerstand coëfficiënt van 0,285 beschikken. Opel voorziet later ook nog een EcoFlex-spaarversie waarbij de aerodynamica nog verder geoptimaliseerd zal worden. (Belga)

Partner Content