Minder gulzig maar nog niet zuinig

Om in de huidige economische en ecologische context, een grote SUV voor te stellen met een V8-motor die van twee turbo’s is voorzien lijkt op het eerste gezicht waanzinnig.

En toch wil Mercedes met deze nieuwkomer, die nota bene ML 63 AMG heet, aantonen dat het over bekwame ingenieurs beschikt omdat in vergelijking met het vorige model het verbruik drastisch is verminderd. Niets belet dat deze nieuwe AMG-versie kan uitpakken met stevige prestaties die volledig passen bij het hypersportieve imago van AMG. Zijn nieuwe V8-motor met twee turbo’s en een capaciteit van 5,5 liter ontwikkelt een maximum vermogen van 525 pk, terwijl het maximum koppel aanzwelt tot 700 Nm. De prestaties zijn indrukwekkend, zeker voor een auto van dit formaat. Hij spurt vanuit stilstand naar 100 km/u in amper 4,7 seconden. Maar Mercedes wijst er tegelijk op -niet zonder enige trots overigens- dat het verbruik met 28% is gedaald. Maar echt zuinig is deze krachtpatser nog altijd niet. Het gemiddeld normverbruik bedraagt 11,8 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van 276 g/km. Wat het design betreft blijft deze AMG eerder discreet. (TDMS)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content