Ford stopt elektromotor in wielnaaf

30/04/13 om 18:53 - Bijgewerkt om 18:53

Ford heeft een conceptwagen ontwikkeld waarbij ze eWheelDrive technologie gebruiken. De technologie komt vandaag van Schaeffler en biedt bijzonder veel mogelijkheden.

Ford stopt elektromotor in wielnaaf

Bij deze elektrische aandrijfmethode steekt men zowel de vering, de aandrijving als de sturing in de wielen. Eerder toonde Michelin ook al een vergelijkbaar product maar dit is de eerste keer dat we het principe geïmplementeerd zien in een wagen, een Fiesta-conceptwagen in dit geval. Bij de Michelin-oefening werd ook de vering in de naaf geïntegreerd. Hier zit de conventionele demper naast het wiel. Door de aandrijving, dermate compact te maken, kan men veel kleinere auto's bouwen want er gaat niet langer ruimte verloren voor de conventionele aandrijflijn. Er is uiteraard wel ruimte noodzakelijk om de batterijen onder te brengen. Het leuke aan deze Ford, is dat de achterwielen elk over een motor beschikken. Omdat ze ook lateraal kunnen draaien, is het mogelijk om bijzonder efficiënt zijwaarts te parkeren. Je rijdt de wagen gewoon naast de parking, draait vervolgens de wielen zijwaarts en de wagen rolt zijwaarts in de meest enge parking. Deze geïntegreerde naafaandrijving biedt tal van mogelijkheden want men kan ook afwijken van de klassieke vorm die een auto heeft. Je kan als het ware een schoendoos motoriseren. Tegen 2015 hoopt men nog twee rijklare concepts te ontwikkelen. (Belga)

Onze partners