eCall standaard op alle BMW’s

De Europese Commissie voorziet dat vanaf 31 maart 2018 alle nieuwe wagens moeten uitgerust zijn met een eCall of een ander noodoproepsysteem. BMW is er al klaar voor.

Het eCall-systeem zorgt ervoor dat een wagen na een ongeval automatisch een noodcentrale contacteert. Op het eCall congres in Brussel kondigde BMW Belux aan dat het als filiaal van een premium automerk al zijn nieuwe modellen standaard en zonder meerprijs zal uitrusten met het noodoproepsysteem eCall. “eCall redt elk jaar vele levens. Het laat ook toe de ongevallen en het verkeer op onze wegen beter af te handelen en daarnaast ook nieuwe investeringen uit te voeren op vlak intelligente mobiliteitsoplossingen voor auto’s“, verklaart Peter Van der Perre, directeur van ITS.be en organisator van het congres ITS. Buiten de troeven op vlak van veiligheid voor de klanten, laat de geïntegreerde SIM-kaart ook toe de diensten voor connectiviteit uit te breiden. Die omvatten onder meer de BMW Remote Services (afstandsbediening) die onder andere toelaat de wagen op afstand te sluiten of voor te verwarmen op basis van actuele verkeersinformatie (RTTI) of de diensten waarmee tal van informatie naar het navigatiesysteem kan worden gestuurd om de gezochte bestemming te vinden en toch op de weg geconcentreerd te blijven. BMW maakt gebruik van de diensten van een onafhankelijke noodcentrale om zijn eCall-systeem operationeel te maken. Hiermee wordt gegarandeerd dat elke BMW-bestuurder in zijn eigen taal wordt geholpen, ongeacht in welk land hij zich bevindt, wat geen overbodige luxe is als er problemen opduiken. Bovendien zorgt het ervoor dat de noodcentrales niet overbelast raken met foute oproepen.(Belga)

Partner Content