Duitse constructeurs kiezen samen met GM voor uniform laadsysteem

Elektrische auto’s mot je laden aan een stroombron, zoveel is zeker. Toch zijn er diverse manieren om je vierwieler te laden. De Duitse constructeurs bundelen hun krachten en lanceren één uniform systeem.

De meeste gebruikers van EV’s laden hun wagen thuis bij voorkeur aan een conventioneel stopcontact met een spanning van 230 Volt. Wanneer je onderweg wil tanken aan een laadpaal of bij een tankstation zoals Total, wordt je geconfronteerd met diverse aansluitmodi. Vandaag gebruiken nogal wat constructeurs de meest uiteenlopende aansluitsystemen, tal van wagens hebben ook twee aansluitpunten. Bovendien loopt de communicatie tussen de elektrische auto en de laadpaal via verschillende ‘protocols’ wat ervoor zorgt dat lang niet alles compatibel is. Het nieuw type stekker heeft meerdere polen zodat men met 1 aansluiting zowel op 230 Volt als op een meerfasig systeem met een voltage tot 400 Volt kan laden. Via dit platform kan men de kosten voor (toekomstige) laadinfrastructuur drukken en het gebruiksgemak van de EV-rijder verhogen. (Belga) (GVHN)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content