Urbain Vandormael

Cabriorijders: zien en gezien worden, daar is het om te doen

Urbain Vandormael Expert autosector. Schrijft op Knack.be wekelijks over nieuwigheden in autoland.

Voor overtuigde cabriorijders maakt een graad meer of minder niet uit. Vanaf een buitentemperatuur van plusminus 18 graden wordt met open dak gereden, zo gezegd om van de vrijheid en van het contact met de natuur te kunnen genieten. Maar de achterliggende gedachte is meestal toch… zien en gezien worden.

Midden 1903 sloegen de media in Europa alarm. Zij voorspelden het einde van de elegante tweewielige paardenkoetsen die erg in trek waren bij de beau monde van die tijd voor de namiddaguitstapjes in de natuur. Vanwaar al die herrie? De Duitse autobouwer Mercedes kondigde de lancering aan van de Simplex Touring Car en Simplex Phaeton, twee voertuigen die een nieuw tijdperk op het vlak van mobiliteit zouden inluiden. Beide werden immers aangedreven met een motor, ter vervanging van de fysieke paardenkracht. Die eerste automobielen waren in feite veredelde paardenkoetsen met vier wielen en een puffende motor. Chauffeur en passagiers waren blootgesteld aan weer en wind, omdat de eerste generatie motoren over onvoldoende kracht beschikte om een zware bovenbouw vleugels te kunnen geven.

Slaat het hart op hol, springt het verstand op nul

We zijn ondertussen meer dan honderd jaar verder en zijn personenwagens een alledaags gebruiksvoorwerp geworden, met kwaliteiten en gebreken. Zoals dat ook geldt voor een pc of smartphone. Valt echter het woord cabrio, laaien de emoties hoog – meestal ten koste van de redelijkheid.

Cabriorijders: zien en gezien worden, daar is het om te doen

Over de zin en onzin van een cabrio lopen de meningen inderdaad sterk uiteen. Om de eenvoudige reden dat passie en ratio moeilijk onder één hoed samen te brengen zijn. Door hun opvallende verschijning en hoge prijs refereren cabrio’s aan succes en rijkdom. Dat zij nadrukkelijker aanwezig zijn in het straatbeeld van Knokke dan in de rest van Vlaanderen is geen toeval. Zoals het ook geen toeval is dat zij vaak prominent in scène worden gezet in films en reclamespots. Cabrio’s appelleren ook aan zon en vakantie én waarom het niet toegeven, cabrio’s zijn doorgaans bloedmooie auto’s. Het ligt dus voor de hand dat zij emoties losmaken, dat zij het hart harder doen slaan en doen vergeten dat zij ook nadelen bezitten.

Audi TT roadster, biedt alles wat een mannenhart verlangt
Audi TT roadster, biedt alles wat een mannenhart verlangt© GF

Een cabrio is immers doorgaans een maatje kleiner, meestal een tweezitter en zelden een volwaardige vierzitter. Omwille van de vormgeving en om gewicht te sparen, houden de ontwerpers de kofferruimte bovendien bewust klein. Ook al moet die onderdak bieden aan het stoffen of stalen dak.

Over de zin en onzin van een cabrio lopen de meningen sterk uiteen

Cabrio’s zijn een nicheproduct, worden in kleine series gebouwd met vaak krachtige motoren en extravagante accessoires waardoor zij meestal een pak duurder zijn dan de coupés waarvan zij zijn afgeleid. Zij creëren ook valse verwachtingen. Aan de ene kant appelleren zij aan zon en vakantie, maar open rijden in volle zon levert gegarandeerd zonnebrand op. En een ruime koffer om je reisspullen in op te bergen, die is niet voorhanden. Bij het rijden met de haren in de wind draagt de impact ertoe bij dat je sneller vermoeid raakt, dat je sowieso veel meer schadelijke uitlaatgassen inademt en dus sneller aan de kant moet om te recupereren. Lange tijd golden zij ook als minder veilig, maar dat is niet langer het geval dankzij de versterkte kooiconstructie en extra veiligheidsvoorzieningen. Tenminste, ik heb geen weet van ongevallenstatistieken die het tegendeel bewijzen. Raak je toch betrokken in een ongeval en loopt je cabrio schade op, dan kan de rekening hoog oplopen en riskeer je langere tijd met een saaie vervangauto te moeten rondrijden. Het herstellen van de ingewikkelde dakconstructie – zeker in het geval van een stalen vouwdak – vergt vakmanschap; bovendien zijn de wisselstukken niet altijd voorradig zoals is af te leiden uit de vaak boze reacties van ontevreden klanten in de (sociale) media.

Typische vrouwenauto

Cabrio’s worden vaak afgedaan als een typische vrouwenauto omwille van… zien en gezien worden! Of dat ook zo is? Ik heb de stellige indruk van wel, en gok op een verhouding van 70/30. Maar een statistisch bewijs voor mijn perceptie van de feiten kan ik niet voorleggen. Dat de eigenaar en bestuurder van een cabrio vaak een verschillende rechtspersoon zijn, daar verklap ik hier geen staatsgeheim mee. Hetzelfde fenomeen doet zich voor in het segment van de duurdere SUV’s. De Audi Q5 of Range Rover Sport waarmee mevrouw de kinderen naar school brengt, staat allicht ook op naam van het bedrijf van meneer.

VW Beetle cabrio, mist de authenticiteit van de Kever Cabriolet
VW Beetle cabrio, mist de authenticiteit van de Kever Cabriolet© GF

Leg ik mijn oor te luisteren bij de woordvoerders van de diverse merken over wie met welk model rijdt, krijg ik een gedifferentieerd verhaal te horen. Bij de Franse en Italiaanse merken lijken de vrouwelijke cabriorijders in de meerderheid terwijl bij hun Aziatische, Duitse en Engelse collega’s de verhouding minder uitgesproken is. Dat heeft ermee te maken dat het aanbod uitgebreider en veel gedifferentieerder is geworden. Sommige merken – denk aan Audi, BMW en Mercedes – bieden zowel snelle roadsters en Gran Turismo’s aan als royale vierzitters. Het valt daarbij op dat Mercedes altijd een voortrekkersrol heeft vervuld.

Cabrio versus cabriocabriolet

Omzeggens alle technische innovaties in het cabrioletsegment staan op naam van de Duitse autobouwer die tot op vandaag het meest veelzijdige modellenaanbod bezit. Mercedes-Benz ontwikkelde ook als eerste constructeur het zogenaamde ‘vario’ dak, in samenwerking met de Amerikaanse toeleverancier CTS. Het stalen vouwdak ontketende in 1996 een ware revolutie in de cabriowereld. Is de roadster de meest pure vorm van open rijden en bezorgt hij het meeste rijplezier dan biedt de cabriocabriolet twee auto’s voor de prijs van één. Beide systemen staan voor een verschillende filosofie, aan beide hangt ook een verschillend prijskaartje. Door zijn stalen vouwdak is een cabriocabriolet een auto voor alle jaargetijden geworden, en is het risico op vandalisme aan het vouwdak quasi nihil.

Een klassieke cabriocabriolet met vier min of meer volwaardige zitplaatsen vergt van zijn designers bijzonder veel creativiteit en inventiviteit om een goed evenwicht te kunnen vinden tussen passagiers- en bagageruimte. De stalen dakconstructie neemt immers veel plaats in beslag. De stalen hardtop is bovendien fors zwaarder dan een stoffen dak en zorgt voor een grotere instabiliteit die bijkomende aanpassingen en verstevigingen vereist. Extra’s die de stroomlijn, het gewicht en de prijs van de cabriocabriolet niet ten goede komen. Een cabrio is duur, een cabriocabriolet is nog duurder. Maar de consument neemt daar blijkbaar geen aanstoot aan, dat bewijst het grote marktaandeel (+ 70 %) van de cabriocabriolet. De klant koopt twee auto’s voor de prijs van één! In de winter rijdt hij met een coupé, in de zomer met een cabrio. Het dak boven zijn hoofd is gratis!

BMW Z4, ondanks een stalen vouwdak toch een sportieve en elegante verschijning
BMW Z4, ondanks een stalen vouwdak toch een sportieve en elegante verschijning © GF

Om iedereen te vriend te blijven, bieden merken als BMW en Mercedes de twee varianten aan. Audi en Jaguar houden daarentegen vast aan het stoffen vouwdak terwijl Fiat, Citroën en Smart nog een derde variante hebben bedacht. Het rolvouwdak vergt minder aanpassingen en verstevigingen, weegt minder zwaar dan een stalen vouwdak en is zonder twijfel de minst dure optie. Dat het minder sexy oogt dan een volwaardige cabrio, het zij zo.

Het klinkt contradictorisch, maar in zuiderse landen heb je minder aan een cabrio dan bij ons omdat de zon er zo ongenadig schijnt dat open rijden gegarandeerd zonnebrand oplevert.

Terugloop van de verkoop

Ondanks alle lovende woorden aan het adres van de cabrio, loopt het marktaandeel van deze modelvariante terug. Dat heeft te maken met de steile opgang van de compacte SUV’s en met de geringe populariteit van cabrio’s op de Aziatische en Zuid-Amerikaanse markten. Het klinkt contradictorisch, maar in zuiderse landen heb je minder aan een cabrio dan bij ons omdat de zon er zo ongenadig schijnt dat open rijden gegarandeerd zonnebrand oplevert. Ook de slechte luchtkwaliteit in die landen speelt ongetwijfeld een rol. De meeste Aziatische merken hebben trouwens geen cabrio’s in hun gamma.

Of een cabrio een goede geldbelegging is? Een auto is zelden een goede belegging, tenzij het om een zeldzame oldtimer in een goede staat gaat die je voor een vriendenprijs heb kunnen kopen en waarvoor rijke verzamelaars nu in het rijtje staan. Dat de verleiding soms groot is, dat geef ik graag toe. Maar gelukkig heb ik op cruciale momenten van mijn hart een steen kunnen maken. Of er zoiets bestaat als mijn favoriete cabrio top vijf? Jazeker: Alfa Romeo 8c, Audi TT, BMW Z4, Jaguar F-type en Mazda X5. En buiten categorie: KTM X-Bow

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content