Belg gaat minder dieselen

Decennialang opteerde de Belgische automobilist resoluut steeds vaker voor dieselmotoren. Sinds 2013 lijkt die beweging gestagneerd want langzaam maar zeker kiest vooral de particuliere consument weer meer voor een benzinemotor.

De motor achter deze ommekeer is het afschaffen van de CO2-kortingen waarbij vooral dieselklanten hun voordeel deden. Tweede element is dat het prijsverschil aan de pomp tussen diesel en benzine kleiner is geworden. Tot slot zien we dat dieselmotoren duurder worden. Om aan de euro 5 en euro 6-norm te kunnen voldoen, heeft de uitstoot van een dieselmotor een complexe en dure nabehandeling nodig. Benzinemotoren zijn makkelijker schoon te krijgen. Als consument moet je steeds meer kilometers rijden, wil je financieel voordeel halen uit de dieselmotor. VAB berekende de kilometer kostprijs van diesel- versus benzineversies en stelde vast dat je vaak meer dan 20.000 km per jaar moet rijden om het omslagpunt (het moment waarop een dieselmotor per kilometer goedkoper wordt) te bereiken. De zachte evolutie naar een groter aandeel benzinemotoren komt er ook nadat tal van constructeurs compacte motoren aanbieden met een lager verbruik. De ontwikkeling van hedendaagse benzinemotoren met rechtstreekse inspuiting en turbolading kwam de jongste jaren in een stroomversnelling.(Belga)

Partner Content