Opinie | Fons Van Dyck Opinie | Fons Van Dyck ‘Generatie op zoek naar houvast: een diploma biedt niet langer de vanzelfsprekende zekerheid van gisteren’
Opinie | Jan Masschelein Opinie | Jan Masschelein ‘Pedagogen als zondebok? Wij vrezen dat de geschiedenis zich herhaalt’
Opinie | Hannelore Goeman Opinie | Hannelore Goeman ‘Eigen schuld, dikke bult? Wie naar ‘Basisschool Balder’ heeft gekeken, weet hoe stigmatiserend en fout dat beeld is’
Column | Ann Peuteman Column | Ann Peuteman ‘Studenten zijn niet meer wat ze geweest zijn, en dat zullen ze ook nooit meer worden’
Opinie | Lode De Waele Opinie | Lode De Waele ‘Academische vrijheid is de zuurstof van een gezonde democratie’
Opinie | Koen Lemmens Opinie | Koen Lemmens ‘Academische vrijheid? Die hebben we precies nodig om een antwoord te zoeken op gevoelige vragen’
Column | Ann Peuteman Column | Ann Peuteman ‘Misschien heeft ons onderwijs wel nood aan een beetje minder idealisme’
Column | Khalid Benhaddou Column | Khalid Benhaddou ‘Als een school de spiegel is van de samenleving, kan herstel ook dáár beginnen’
Opinie | Tine Aers Opinie | Tine Aers ‘Nog nooit zo hard gewerkt als nu: carrièreswitch naar het onderwijs is voor veel zij-instromers een cultuurshock’
Opinie | Mario Cools Opinie | Mario Cools ‘Van accreditaties tot eenheidsworst: hoe rankings het hoger onderwijs uithollen’
Opinie | Line Kuppens Opinie | Line Kuppens ‘Kritische discussie in de klas? Bereid leerkrachten voor op moeilijke gesprekken’
Opinie | Johan Van Holderbeke Opinie | Johan Van Holderbeke ‘Leerkrachten worden overladen met taken die vaak maar zijdelings met hun kernopdracht te maken hebben’
Opinie | Kristien Bruggeman Opinie | Kristien Bruggeman ‘Kritisch denken is meer dan slim redeneren: het moet de kern van ons onderwijs worden’
Opinie | Daniel Blockmans Opinie | Daniel Blockmans ‘Na fraude met ChatGPT: tijd om het hele ingangsexamen voor artsen af te schaffen’
Opinie | Jan Toye Opinie | Jan Toye ‘Interesse en leerplezier? Kennis en motivatie zijn geen rivalen’
Opinie | Wiebe Sieds Koopal Opinie | Wiebe Sieds Koopal ‘Alles van waarde is weerloos: wat betekent het om als universiteit een veilige plaats te zijn?’
Opinie | Emiel De Baerdemaeker Opinie | Emiel De Baerdemaeker ‘Onderwijs moet uitdagen, maar ook begeleiden: tijd om de harde knip te verzachten’
Opinie | Michael Merry Opinie | Michael Merry ‘Discussie in de klas? Als alle standpunten gelijk zijn, leert niemand kritisch denken’
Opinie | Maarten Hertoghs Opinie | Maarten Hertoghs ‘Wat vinden we belangrijk in het onderwijs: de perfectie of het proces?’
Opinie | Bruno De Lille Battaille Opinie | Bruno De Lille Battaille ‘Brussel is Vlaanderen niet. Waarom doet ons onderwijs dan alsof?’
Bijgedachte | Onderwijs Bijgedachte | Onderwijs ‘Als je de pensioengerechtigde generatie moet terughalen, geef je toe dat het onderwijsbeleid faalt’
Opinie | Stijn Kerkhofs Opinie | Stijn Kerkhofs ‘Het technisch en beroepsonderwijs versterk je niet zomaar door de naam te veranderen’
Opinie | Noël Bulckaert Opinie | Noël Bulckaert ‘”Schooljaar 7+7″: voorstel voor hervorming vakanties en nieuwe verlofdagen’
Opinie | Caroline Vrijens Opinie | Caroline Vrijens ‘Teruggevorderde schooltoeslagen duwen kwetsbare kinderen vooral nog dieper in de problemen’
Column | Ann Peuteman Column | Ann Peuteman Smartphoneverbod op school: ‘Ouders zullen het héél lastig vinden dat ze hun kind overdag niet meer kunnen bereiken’
Opinie | Serge Rooman Opinie | Serge Rooman ‘Onderwijs in de cel is geen luxe: laat het gratis blijven’
Column | Ann Peuteman Column | Ann Peuteman ‘Waarom werken zoveel scholieren? De school alleen volstaat niet meer’
Opinie | Kevin Weyts Opinie | Kevin Weyts ‘Hoe verwachten we dat jongeren kiezen voor een zorgopleiding, als die nog steeds wordt gezien als een tweede keuze?’
Opinie | Inge Denaeghel Opinie | Inge Denaeghel ‘Italiaans voor beginners. Sinds wanneer is nieuwsgierigheid een luxe?’
Opinie | Erik Moonen Opinie | Erik Moonen ‘Minimumdoelen? Het is helemaal niet helder wat kleuters over letters zullen moeten leren’
Opinie | Sophie Bollen Opinie | Sophie Bollen ‘Van een kennisrijk curriculum naar een canon voor geschiedenis?’
Opinie | Dirk Van Damme Opinie | Dirk Van Damme ‘Misschien hebben we na 70 jaar nood aan een nieuw “Schoolpact”?’
Opinie | Maarten Simons Opinie | Maarten Simons ‘Vloeken in de kerk van de onderwijshervorming: heiligen de nieuwe minimumdoelen de middelen?’
Column | Ann Peuteman Column | Ann Peuteman ‘Wil Zuhal Demir haar prachtige onderwijsdroom waarmaken, dan moet ze zich wat bescheidener opstellen’
Opinie | Els Van Emelen Opinie | Els Van Emelen ‘Nieuwe minimumdoelen wiskunde: en nu begint het echte werk’
Opinie | Trudo Herman Opinie | Trudo Herman ‘Krijgen we door de nieuwe minimumdoelen elitair en autoritair onderwijs? Totaal niet!’
Opinie | Els Tanghe Opinie | Els Tanghe ‘Personeelstekort kinderopvang aanpakken: tijd voor een grondig debat over de opleiding’
Opinie | Vrije Tribune Opinie | Vrije Tribune ‘Het is hoog tijd dat we starters in het onderwijs beter ondersteunen’
Opinie | Vrije Tribune Opinie | Vrije Tribune ‘Brussel verdient meer dan lapmiddelen: klassen sluiten is geen incident, het is een alarmsignaal’
Column | Ann Peuteman Column | Ann Peuteman ‘Inclusief onderwijs? Dat is ook een kwestie van schoolbanken op wieltjes’
Opinie | Elke Van Bogaert Opinie | Elke Van Bogaert ‘Hoe één lesuur per week levens kan redden: vak over mentaal welzijn en sociale vaardigheden is een basisrecht’
Column | Ann Peuteman Column | Ann Peuteman ‘Moeten we binnenkort echt halftijdse scholen voor angstige tieners oprichten?’
Opinie | Vrije Tribune Opinie | Vrije Tribune ‘Beste juffen, wat test deze toets precies: het rekentalent van onze zoon, of onze ondersteuning?’
Opinie | Vrije Tribune Opinie | Vrije Tribune ‘Opnieuw worden voor Franstalige studenten de mogelijkheden ingeperkt om in Brussel nog Nederlands te studeren’
Column | Ann Peuteman Column | Ann Peuteman ‘Het zal u ongetwijfeld verbazen, maar een job in het onderwijs is niet hetzelfde als verbanning naar Siberië’
Opinie | Bart Boelen Opinie | Bart Boelen ‘Wil minister Demir de steun voor digitalisering van het onderwijs stopzetten? Onbegrijpelijke keuze op slechtst mogelijk moment’
Column | Ann Peuteman Column | Ann Peuteman ‘Homo in het onderwijs? Veel leerkrachten verdwijnen op school weer in de kast’
Opinie | Katrien Heleu Opinie | Katrien Heleu ‘Waarom ik donderdag voor het eerst in meer dan 10 jaar zal staken’
Opinie | Kato De Winne Opinie | Kato De Winne ‘Of het vak godsdienst uitgehold wordt, hangt niet af van het feit of de leerkracht wel of niet gedoopt is’
Opinie | Leni Franken Opinie | Leni Franken ‘Wat als de Kerk haar eigen vak niet meer ernstig neemt?’
Bijgedachte | Onderwijs Bijgedachte | Onderwijs ‘Het is niet de opdracht van scholen (alleen) om leerlingen tegen dickpics te beschermen’
Column | Ann Peuteman Column | Ann Peuteman ‘Leerkrachten hebben geen recht van spreken omdat ze zoveel vakantie hebben? Wat een dom argument’
Opinie | Stijn Kerkhofs Opinie | Stijn Kerkhofs ‘Pensioen leerkrachten? Achter al dat gegoochel met cijfers, schuilt een complexe realiteit’
Opinie | Johan Van Holderbeke Opinie | Johan Van Holderbeke ‘Waarom leerkrachten die anders weigeren om te staken nu wél meedoen’
Opinie | Luc Sels Opinie | Luc Sels ‘Laten we onze kennis gebruiken om de wereld beter te maken voor iedereen’
Column | Ann Peuteman Column | Ann Peuteman ‘Mijn nieuwjaarswens? Een geschikte plek voor élke leerling’
Opinie | Hendrik Van Steenbrugge Opinie | Hendrik Van Steenbrugge ‘Snel nieuwe schoolboeken invoeren? Voorzie liever in tijd en ruimte voor leerkrachten’
Opinie | Christiaan Van Echelpoel Opinie | Christiaan Van Echelpoel ‘Is het onderwijs echt ‘een trage tanker’? Die beeldspraak klopt niet’
Column | Ann Peuteman Column | Ann Peuteman ‘Lerarentekort? Stuur ons jouw verhalen over die ene leerkracht die je nooit meer zal vergeten’
Opinie | Trudo Herman Opinie | Trudo Herman ‘Professionalisering in het onderwijs? Klinkt positief, maar dat kan ook verkeerd uitdraaien’
Opinie | Willem Konings Opinie | Willem Konings ‘Pleidooi voor meer kwetsbaarheid tussen scholen en ouders’
Opinie | Stijn Kerkhofs Opinie | Stijn Kerkhofs ‘Willen we dat leerlingen een diploma thuis halen of op school?’
Opinie ‘Veel leerkrachten zitten met een onbehaaglijk gevoel: de mensen aan de knoppen kunnen het niet’
Opinie ‘Nieuwe breuklijnen in het onderwijsdebat zullen de agenda van de volgende Vlaamse regering zwaar kleuren’