Hoe een bepaald hormoon de roots van moederzorg verklaart

© iStock
Dirk Draulans
Dirk Draulans Bioloog en redacteur bij Knack.

Geen band in de natuur is sterker dan die tussen een moeder en haar jongen/kinderen. Zelfs bij wormen zijn de ouders er bezorgd over dat hun kinderen goed eten.

Die speciale band wordt voor een groot deel opgeroepen door het hormoon oxytocine. Een team van wetenschappers, met onder anderen biologe Liliane Schoofs van de KU Leuven, meldt in Scientific Reports dat het een voorloper van dat hormoon ontdekt heeft in draadwormen: nematocine.

Nematocine speelt in de wormen, die een eenvoudig leven leiden met weinig indicaties van grote emoties, ook een rol in het uitlokken van ouderzorg: als er een competitie om voedsel dreigt tussen volwassen wormen en hun nakomelingen, trekken de ouders zich spontaan terug om hun kinderen alle kansen te geven. Zelfs bij wormen zijn de ouders er dus bezorgd over dat hun kinderen goed eten.

Nature Human Behaviour publiceert een studie die aantoont dat de hersenen van vrouwen sterker reageren op sociale prikkels dan die van mannen. Sociaal gedrag activeert het beloningscentrum in hun hersenen sterker, waardoor vrouwen zich beter voelen bij zorggedrag dan mannen. Bij die laatsten wordt het ego sterker geprikkeld. Dat heeft niets te maken met aangeleerde patronen, en alles met een biologische programmatie. Als het beloningscentrum in de hersenen chemisch wordt uitgeschakeld, worden vrouwen egoïstischer en mannen socialer.