Lies Corneillie (Groen)

‘Tobback ziet fiets het liefst uit Leuvens straatbeeld verdwijnen’

Lies Corneillie (Groen) Schepen van Wonen in Leuven

‘Het Leuvens stadsbestuur maak een verkeerde keuze door te starten met de bouw van de Bruulparking’, schrijft Lies Corneillie (Groen). ‘Het betonneert letterlijk foute en voorbijgestreefde politieke keuzes en hypothekeert de toekomst van onze stad.’

Wereldwijd kiezen steeds meer steden voor een toekomst zonder auto. Madrid stelt de voetganger centraal en wil tegen 2020 het hele gebied binnen de binnenring autovrij maken. Parijs ontmoedigt autogebruik en -bezit en investeert in fietsinfrastructuur. Ook in Kopenhagen is de fiets koning en bezit minder dan 30 procent van de inwoners een wagen. Helsinki werkt onder het motto ‘hoe meer mensen, hoe minder auto’s’ aan een plan dat elke behoefte aan de auto doet verdwijnen.

Klimaatneutraal

Qua ambitie zou Leuven mooi passen in dat rijtje. En als het ergens kan, is het in Leuven. Onze stad heeft met haar compacte omvang en haar toekomstgerichte inwoners alles in huis om Koning Auto van zijn troon te stoten. Maar niets is minder waar. Leuven zegt wel tegen 2030 klimaatneutraal te willen zijn met onder meer een ‘modal shift’ naar duurzame vervoersmiddelen. Maar afgelopen maandag verklaarde het Leuvense stadsbestuur de liefde aan de auto. Het stadsbestuur plant namelijk een nieuwe centrumparking van 600 parkeerplaatsen, onder het mooie en levendige park De Bruul in het midden van de kwetsbare Leuvense Ridderbuurt.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

De daadkracht van dit stadsbestuur voor een project dat alle klimaatneutrale ambities ondergraaft, is enorm en ongezien. Die daadkracht om radicale keuzes te maken vóór klimaatneutraliteit, is onbestaand. Een laatste grote stadsontwikkelingsproject in het centrum (de Hertogensite) omdopen tot een klimaatneutrale wijk? Geen sprake van! Fietsers en voetgangers een voorkeursbehandeling geven? Onmogelijk, integendeel: Tobback laat geen enkele kans liggen om fietsers lui te noemen en ziet de fiets liefst uit het straatbeeld verdwijnen.

Tobbacks liefde voor de auto

Louis Tobback, burgemeester van Leuven
Louis Tobback, burgemeester van Leuven© BELGA

Maar een nieuwe centrumparking? Tobback en Devlies kunnen niet wachten en zouden liefst vandaag al beginnen bouwen aan hun Bruulparking. Terwijl het wetenschappelijk rapport voor Leuven Klimaatneutraal 2030 aantoont dat er netto 3.000 parkeerplaatsen zouden moeten verdwijnen uit het centrum. Wanneer de spade in de grond gaat, begraaft het stadsbestuur alle ambitie om een duurzame stad van de toekomst te zijn. Elke euro die de stad investeert in dit project, kan het niet investeren in duurzame mobiliteit, zoals fietsinfrastructuur, slimme stadsdistributie, randparkings. Terwijl die investeringen zoveel efficiënter zijn en het hele stedelijke weefsel, de economie en het welzijn ten goede komen.

Het stadsbestuur ziet de bouw van een nieuwe centrumparking trouwens als een absoluut noodzakelijke voorwaarde om enkele extra straten binnen de middeleeuwse stadskern autoluw te maken. Niets in vergelijking met de ambitie van autovrij Madrid bijvoorbeeld. Een autovrije stadskern is natuurlijk een mooie opsteker voor handel en toerisme, maar wat met de andere Leuvense wijken en deelgemeenten? Tobbacks liefde voor de auto en ongeloof in de toekomst, is overduidelijk: ‘De mensen willen nu eenmaal met hun wagen tot in de stad kunnen rijden en zijn nog lang niet klaar voor een leven zonder auto. Ik vrees dat het nog enkele generaties zal duren vooraleer Leuven een stad zonder wagens zal worden… Leuven zonder auto’s is simpelweg niet realistisch.’

Voorbijgestreefde politieke keuzes

Stel samen met mij vast dat burgemeesters van Kopenhagen tot Barcelona radicale keuzes maken voor de toekomst van de stad, maar dat de visie van Tobback en co op de stad en haar inwoners minstens even oud en klein blijkt als de middeleeuwse stadskern van Leuven.

Het stadsbestuur vergeet tot slot ook de talrijke kleinste Leuvenaars in die dichtbevolkte en kwetsbare Ridderbuurt rondom de Bruul, de jongste burgers van onze stad. Zij hebben recht op groene speelruimte, moeten zich op een veilige en gezonde manier moeten kunnen verplaatsen. Onder hun levendig park krijgen deze kinderen nu een parking, meer auto’s in hun straten en meer fijn stof in hun longen. Met de Bruulparking schuift het stadsbestuur een fameuze schuld door naar jonge en toekomstige generaties Leuvenaars. Meer nog, het stadsbestuur betonneert letterlijk foute en voorbijgestreefde politieke keuzes en hypothekeert de toekomst van onze stad.

Partner Content