In de aanloop naar de internationale dag van de aarde, op 22 april, hield GfK een onderzoek waarin werd nagegaan hoe belangrijk milieubewustzijn is. Daarvoor werden, verspreid over 23 landen, meer dan 28.000 mensen van 15 jaar en ouder ondervraagd. De Belgen komen niet te best uit de enquête te voorschijn. Zo blijkt dat 47 procent van de Belgen zich schuldig voelen als ze iets doen wat niet milieuvriendelijk is. 23 procent zegt zich helemaal niet schuldig te voelen. Het Belgische schuldgevoel ligt daarmee ver onder het internationale gemiddelde van 63 procent, al doet dit land het wel nog beter dan Zuid-Korea (41 procent), Polen (38 procent) en Zweden (37 procent).

Milieuvriendelijk kopen?

De Belgen zijn ook eerder geneigd om producten te kopen die niet aansluiten bij hun overtuigingen, waarden en idealen. Slechts 43 procent zegt bij de aankopen altijd in lijn met haar of zijn overtuiging te blijven. Daarmee scoren we weer ver onder het internationale gemiddelde, dat opnieuw 63 procent bedraagt. Tot slot blijkt dat 73 procent van de Belgische consumenten akkoord gaat met de stelling dat merken en bedrijven hun verantwoordelijkheid tegenover het milieu moeten opnemen. Het Belgische cijfer komt deze keer wel in de buurt van het globale gemiddelde van 76 procent.

Het onderzoek concludeert eerder verrassend dat de meest milieubewuste mensen in India en Indonesië leven.

(Belga/RR)

In de aanloop naar de internationale dag van de aarde, op 22 april, hield GfK een onderzoek waarin werd nagegaan hoe belangrijk milieubewustzijn is. Daarvoor werden, verspreid over 23 landen, meer dan 28.000 mensen van 15 jaar en ouder ondervraagd. De Belgen komen niet te best uit de enquête te voorschijn. Zo blijkt dat 47 procent van de Belgen zich schuldig voelen als ze iets doen wat niet milieuvriendelijk is. 23 procent zegt zich helemaal niet schuldig te voelen. Het Belgische schuldgevoel ligt daarmee ver onder het internationale gemiddelde van 63 procent, al doet dit land het wel nog beter dan Zuid-Korea (41 procent), Polen (38 procent) en Zweden (37 procent). De Belgen zijn ook eerder geneigd om producten te kopen die niet aansluiten bij hun overtuigingen, waarden en idealen. Slechts 43 procent zegt bij de aankopen altijd in lijn met haar of zijn overtuiging te blijven. Daarmee scoren we weer ver onder het internationale gemiddelde, dat opnieuw 63 procent bedraagt. Tot slot blijkt dat 73 procent van de Belgische consumenten akkoord gaat met de stelling dat merken en bedrijven hun verantwoordelijkheid tegenover het milieu moeten opnemen. Het Belgische cijfer komt deze keer wel in de buurt van het globale gemiddelde van 76 procent. Het onderzoek concludeert eerder verrassend dat de meest milieubewuste mensen in India en Indonesië leven. (Belga/RR)