SukkhaCitta zorgt voor ethische en duurzame kledingproductie in Indonesië

Ben Herremans
In partnership met Rolex

De Indonesische sociaal onderneemster Denica Riadini-Flesch is een van de vijf nieuwe Laureaten van de 2023 Rolex Awards for Enterprise. Haar ‘van-boerderij-tot-kleerkast’ kledingketen SukkhaCitta versterkt in Indonesië de rol van vrouwen en getuigt via ethische en traditionele productietechnieken van een duurzaam leefmilieubeheer.

De mode-industrie veranderen in het voordeel van iedereen

Indonesië is een van de grootste textielproducenten ter wereld. Toch verdient minder dan 2 procent van de arbeiders, overwegend vrouwen, er een fatsoenlijk loon. Denica Riadini-Flesch ging in Rotterdam ontwikkelingseconomie studeren. ‘Ik voelde me daar schuldig over omdat het een kans was die de meeste vrouwen in Indonesië niet krijgen.’ Na haar studies keerde ze naar haar moederland terug met een missie: de Indonesische textielindustrie veranderen in het voordeel van iedereen.

Het eerste obstakel? Ervoor zorgen dat de vrouwen die de kleren maken een billijk loon ontvangen. ‘Deze vrouwen werken thuis. Het zijn de meeste gemarginaliseerde mensen van de internationale mode-industrie. Hun werk wordt geoutsourcet door ontelbare tussenpersonen.’

Deze vrouwen zijn veel te lang onzichtbaar gebleven. Nu wordt hun verhaal over de hele wereld rondverteld

‘Sukkha’ is Indonesisch voor ‘geluk’

In 2016 richtte Denica Riadini-Flesch SukkhaCitta op. ‘Sukkha’ is Indonesisch voor ‘geluk’. Het is een sociale onderneming ‘van boerderij tot kleerkast’. SukkhaCitta verkoopt online ambachtelijk vervaardigde, kwaliteitsvolle kleding aan een netwerk van kleinhandelaars in intussen meer dan dertig landen. Door hen toegang tot de internationale markt te verschaffen, helpt Riadini-Flesch de vakvrouwen bij de ontplooiing van hun activiteiten. Ze bouwt scholen waar jonge vrouwen kunnen werken en artisanale vaardigheden aanleren en autochtone tradities in stand houden.

Vrouwen geven traditioneel vakmanschap door

Inzet voor de volgende generaties is uiterst belangrijk voor Denica Riadini-Flesch. In sommige scholen leren jonge moeders het vak van oudere, meer ervaren vrouwen. Dit mentorschap ligt aan de basis van een culturele renaissance: de transmissie van traditioneel vakmanschap.

De vrouwen die bij SukkhaCitta werken verwerven ook commerciële vaardigheden en competentie in milieubeheer. Ze zagen hun inkomen met gemiddeld 60 procent stijgen. Hun financiële verantwoordelijkheid in hun huishouden nam toe. Gevolg? Meer aandacht voor de voeding en opvoeding van hun kinderen.

Het beste nieuws is dat alles gebeurt op basis van lokale wijsheid die van generatie op generatie werd doorgegeven

De duurzame kledingproductie zorgt voor bodemherstel en bevordert de biodiversiteit

De milieuvervuiling van de textielsector was een ander probleem waarmee Denica Riadini-Flesch kampte. ‘In de mode-industrie wordt katoen het vuilste gewas van de wereld genoemd omdat er zoveel onkruidverdelgers nodig zijn om het doen groeien. Maar dat hoeft niet zo te zijn’, zegt Denica. Met haar team zocht ze naar oplossingen bij de lokale gemeenschappen, waar ze zich de traditionele teelttechnieken van hun grootmoeders – zonder chemicaliën – herinnerden. Ze integreerden de katoenplanten in het ecosysteem van het bos.

SukkhaCitta begon zijn eigen katoen te teelten en bracht regeneratieve landbouw in de praktijk. Ze omringen de katoen met 23 andere plantenspecies. Zo bevorderen ze de biodiversiteit en herstellen ze de bodem. Het bedrijf produceert en gebruikt natuurlijke, van planten afkomstige tinten om de stof te verven.

‘Het beste nieuws’, zegt Denica, ‘is dat er geen gesofisticeerde technologie bij onze aanpak te pas komt. Alles gebeurt op basis van lokale wijsheid die in Indonesië van generatie op generatie werd doorgegeven.’

De ambitie? Tegen 2030 tienduizend levens beïnvloeden

Dankzij de Rolex Award for Enterprise voegt Denica Riadini-Flesch drie nieuwe assen aan haar project toe: de aankoop van een terrein voor de bouw van een nieuwe fabriek die bijkomend dertig vakvrouwen zal plaatsen; de renovatie van een school die zich wijdt aan batik en de versterking van het onderwijs in deze techniek in vier dorpen; de ontwikkeling van een app om het project naar vrouwen in de verst verwijderde gebieden van Indonesië te brengen.

SukkhaCitta werd opgericht met drie vrouwen, nu werkt het met meer dan vierhonderd vakvrouwen en landbouwsters en impacteert het meer dan vijftienhonderd levens. Denica Riadini-Flesch is ervan overtuigd dat ze dankzij de Rolex Award for Enterprise en met de steun van het Rolex Perpetual Planet Initiative tegen 2030 het aantal vakscholen in Indonesië kan verdrievoudigen en tienduizend levens beïnvloeden.

Drie vragen aan Denica Riadini-Flesch

Waarom diende u een kandidatuur voor de Rolex Award for Enterprise in?

Denica Riadini-Flesch: ‘SukkhaCitta is altijd een beweging geweest, veeleer dan een merk. Dus is het voor mij belangrijk om dit verhaal aan zoveel mogelijk mensen te vertellen. Rolex en zijn Perpetual Planet Initiative geven me die kans.’

Wat betekent het voor u om Laureaat van de Rolex Award for Enterprise te zijn?

Denica Riadini-Flesch: ‘Het is werkelijk bijzonder, want deze vrouwen zijn veel te lang onzichtbaar gebleven. En nu wordt hun verhaal over de hele wereld rondverteld en gevierd. Daarom is de Rolex Award for Enterprise zo belangrijk.’

Hoe kan de Rolex Award for Enterprise u helpen?

Denica Riadini-Flesch: ‘De Award geeft ons de gelegenheid om ons model op grote schaal uit te dragen, onder meer op scholen, maar ook om ons programma te digitaliseren. We willen vooral de vrouwen in Indonesië bereiken, daarom hebben we de overwinning ook samen gevierd. We wisten wat deze erkenning voor de vrouwen betekent – dat ze eindelijk gehoord en gewaardeerd worden.’

Rolex steunt personen en organisaties die voor de problemen van de planeet oplossingen zoeken en ontwikkelen en die zo bijdragen tot het verbeteren van de wereld en bewaren van de planeet voor de volgende generaties. In deze serie zet Knack deze inspanningen in de kijker. Knack realiseerde die verhalen in volle redactionele onafhankelijkheid.

Ontdek hier het vorige artikel uit de serie: Rolex kondigt de vijf laureaten van de 2023 Rolex Awards for Enterprise aan

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier