Een gewaagde gok: de Russische Varvara Nepomnyashchaya, al heeft die haar naam tegen – maar dat had de Eyjafjallajökull ook.

Zestien eerste laureaten heeft de Koningin Elisabethwedstrijd voor piano tot nu toe opgeleverd in 72 jaar tijd. Als de wedstrijd een zaak van statistieken was, dan zou nu al (de finalisten waren bij het schrijven van dit artikel nog niet bekend) met enige zekerheid kunnen worden voorspeld dat de winnaar uit het Oosten komt. Een gewaagde gok: de Russische Varvara Nepomnyashchaya, al heeft die haar naam tegen – maar dat had de Eyjafjallajökull ook, wat hem niet belette om het wereldnieuws te halen.

Niet de Amerikanen en ook niet de Koreanen hebben de pianowedstrijd in het verleden gedomineerd – Korea heeft ondanks de talloze kandidaten nog nooit een winnaar gehad – maar de Russen. Liefst negen eerste prijzen kwamen uit de voormalige Sovjet-Unie, en de meesten onder hen verhuisden na hun overwinning naar België, waar ze meestal nog steeds wonen en vaak ook lesgeven. Dat was niet meer het geval met de meest recente winnares uit 2007, de vinnige Anna Vinnitskaja, maar de omstandigheden zijn de laatste decennia dan ook veranderd.

Mocht de Russische winnen, dan zou ze pas de derde vrouw zijn die de hoogste eer behaalt. De eerste keer gebeurde dat in 1968, en wel op een spectaculaire manier: Ekaterina Novitskaja was amper zestien jaar. Ze mocht nadien de Sovjet-Unie niet uit, wat haar carrière zonder twijfel zwaar heeft benadeeld. Dat bewijst trouwens nog maar eens dat een overwinning geen garantie op succes is. Omgekeerd is de publiekslieveling niet altijd de favoriet van de jury, wat in het verleden al historische fluitconcerten heeft opgeleverd bij de prijsuitreiking. Het zou dit jaar de extraverte Amerikaan Sean Kennard kunnen overkomen – toch als hij nog bij de finalisten is. Overigens wordt het oordeel van de jury niet alleen door het publiek in twijfel getrokken: het jureringssysteem zelf heeft ongetwijfeld zijn zwakke kanten en ook de juryleden zelf kijken weleens verbaasd op van het eindresultaat.

België had dit jaar drie kandidaten, maar die werden er al tijdens de eerste ronde uitgebonjourd, dat is bekend. Helemaal tegen de statistische gang van zaken in was tot nog toe het resultaat van Bulgarije: twee deelnemers en meteen ook twee halve finalisten. Evgeni Bozhanov is ongetwijfeld een solist met een sterk eigen karakter en Anna Petrova maakt volgens ons goede kans op de eindoverwinning. Maar ze kan intussen net zo goed gestruikeld zijn tijdens haar halve finale in de nog steeds afbladderende Brusselse Conservatoriumzaal, dat unieke gebouw waarvoor de redding intussen toch nabij lijkt.

Bij de Elisabethwedstrijd, en zeker de piano-editie, zit er altijd elektriciteit in de lucht. Heel wat melomanen en zelfs mild geïnteresseerden komen eropaf, vanwege het extreme competitie-element en misschien toch ook omdat ze het terechte gevoel hebben dat er bij elke wedstrijd toch weer geschiedenis wordt geschreven. Jammer genoeg is de finaleweek ook dit jaar niet meer volledig live te volgen op tv, ook al wordt ze integraal en volgens alle regels van de kunst opge-nomen.

Er zijn wel een aantal kanalen bijgekomen. Zo kunt u op musiq3.be zelfs de podcasts (alleen geluid, dus) van alle 63 kandidaten beluisteren, jammer genoeg enkel via een bijzonder knullig bedieningsschermpje. De halve finales werden integraal live uitgezonden via cmireb. be of klara.be, en u kunt ze ook nu nog on demand bekijken. Hetzelfde geldt voor de finaleweek van 24 tot 29 mei: via dezelfde kanalen kunt u alle kandidaten live volgen, toch als uw provider een beetje mee wil. Voor het geluid raden we u toch aan om de radio aan te zetten.

Radio Klara zendt inderdaad alle finaleavonden rechtstreeks uit vanaf 19.10 uur. Ook het laureatenconcert en het slotconcert worden live uitgezonden. Op de televisie geeft Canvas van de finaleavonden een samenvatting, behalve van de laatste avond (29 mei), die rechtstreeks op uw scherm komt. Canvas+ zendt dan weer alle finaleavonden behalve de laatste rechtstreeks uit. En voor de nachtbrakers is er La Deux, dat iedere avond integraal maar uitgesteld uitzendt… vanaf 22.50 uur, jawel. En Knack geeft zoals elk jaar getrouw elke avond via een blog zijn ongezouten mening over de kandidaten en de concerten.

FINALEWEEK VAN DE KONINGIN ELISABETHWEDSTRIJD VAN 24 TOT 29 MEI.

NA AFLOOP VAN DE WEDSTRIJD VERSCHIJNT OOK DIT JAAR WEER EEN CD-BOX MET EEN SELECTIE VAN DE BESTE CONCERTEN VAN DE WEDSTRIJD. KNACKABONNEES MAKEN VIA WWW.KNACKCLUB.BE KANS OP 1 VAN DE 150 CD-BOXEN.

DOOR Peter Vandeweerdt

Reageren op dit artikel kan u door een e-mail te sturen naar lezersbrieven@knack.be. Uw reactie wordt dan mogelijk meegenomen in het volgende nummer.

Partner Content