Leven in 2019: tips voor vrouwen op de werkvloer

© iStock
Elisabeth Lucie

Twintiger Elisabeth Lucie gidst u wekelijks door de do’s, de don’ts en de what the fucks van deze verwarrende tijden. Deze week: de werkende vrouw.

– Probeer je goed te concentreren telkens als je mannelijke collega tegen je praat alsof je zijn mindere bent. Na een tijdje leer je wanneer er een natuurlijke stilte valt in zijn monoloog. Bijvoorbeeld wanneer hij slikt of ostentatief op zijn vibrerende smartwatch kijkt. Dit is jouw moment om te spreken! Denk op voorhand goed na over wat je wilt zeggen, want die anderhalve seconde per ongeluk geschonken aandacht is voorbij voor je het weet.

– De kleren maken de man. En is dat niet wat je wilt? Een man zijn? Natuurlijk wel. Je meest flatterende outfits bewaar je het best voor het weekend of voor ’s avonds, wanneer je alleen voor de badkamerspiegel staat en selfieposes oefent. Je wilt namelijk op de werkvloer niet de indruk wekken dat je aantrekkelijk en dus per definitie beschikbaar bent. Aan de andere kant zie je er ook het best niet uit als een (toekomstige) moeder. Babykots op je cardigan schreeuwt niet bepaald ‘promotie’, en te comfortabele kleren doen vermoeden dat je een man gevonden hebt, binnen de kortste keren kinderen zult beginnen te werpen en dus nooit meer zonder klagen op woensdagmiddag zult willen werken. Nee, jouw werkkledij is, net als jij, sober doch gesofisticeerd, onzichtbaar doch altijd vrolijk, gemakkelijk in de omgang doch intelligent en stil. En als dat allemaal niet lukt: een blazertje.

– Praat zo weinig mogelijk over je privéleven. Of weet je wat? Je mag erover praten, maar enkel tegen jezelf. Nog beter: praat uitsluitend tegen jezelf, en liefst in een daarvoor bestemde ruimte, zoals het lokaal waar de oude faxmachines staan. Je mag daar gerust een fotolijstje of twee zetten.

Nee, één. Eén fotolijstje.

– Word je persoonlijk aangevallen tijdens een meeting en voel je de tranen prikken in je ogen? Veins een niesbui! Zo denken je collega’s dat je allergisch bent, en niet dat je emoties hebt. Of je regels.

– Vind je het moeilijk om op het werk te zeggen wat je echt denkt? Bijvoorbeeld dat je naam eigenlijk Cécile is en niet Céline, of dat je vindt dat je promotie verdient, of dat je eigenlijk allergisch bent voor ananas en je dus die ene keer na de pina-colada-avond niet gewoon ‘naar huis’ bent gegaan maar ambulant opgenomen werd in het ziekenhuis en toch maandag gewoon terug op het werk stond en dus promotie verdient? Schrijf al deze dingen op. Zo zie je al je gedachten eens zwart op wit, kun je structuur brengen in wat je wilt zeggen, en ben je zeker dat je niets vergeet. Document klaar? Goed zo. Verwijder het nu. Gedachten zijn er om te malen in je hoofd, niet om geuit te worden in het bijzijn van mensen.

– Als het je niet lukt om alle bovenstaande instructies te volgen, bijvoorbeeld omdat je te druk aan het ovuleren bent, is er één ding dat alles kan oplossen: highfiven. Gênante ajuinboer gelaten tijdens een meeting? High five! Per ongeluk een sms over je baas naar je baas gestuurd? High five! Misogyn mopje gehoord ten koste van jou of je ene vrouwelijke collega? High five! Zo word jij, een vrouw, het beste wat je kunt zijn op de werkvloer: one of the guys.

High five!

Partner Content