Moe zijn is niet altijd te wijten aan slecht slapen of te korte nachten. Het kan een gevolg zijn van een dieperliggende medische oorzaak zoals een depressie, klierkoorts, een hartaandoening, diabetes of een slecht werkende schildklier.
...

Moe zijn is niet altijd te wijten aan slecht slapen of te korte nachten. Het kan een gevolg zijn van een dieperliggende medische oorzaak zoals een depressie, klierkoorts, een hartaandoening, diabetes of een slecht werkende schildklier.Maar ook kleine dingen die je doet of niet doet, kunnen je zowel mentaal als fysiek uitputten. De volgende slechte gewoonten zijn volgens de wetenschap echte energievreters. 1. Je eet niet genoegVoeding is brandstof voor het lichaam. Ook als je slaapt, blijft je lichaam voedsel verbranden zodat zuurstof kan blijven rondgestuurd worden. 's Ochtends heeft het lichaam dan ook opnieuw voeding nodig. Het ontbijt overslaan is alvast geen goed idee en suikerrijke voeding zoals chocoladebroodjes en croissants ook niet. Een gezond ontbijt bestaat uit volkorengranen, proteïnen en gezonde vetten. Ook gedurende dag houd je je suikerinname best binnen de perken. Voortdurende pieken in de bloedsuikerspiegel, gevolgd door diepe dalingen, veroorzaken vermoeidheid in de loop van de dag. Houd je bloedsuikerspiegel daarom stabiel.2. Je drinkt niet genoeg waterZelfs een lichte uitdroging kan al zijn tol eisen. Dehydratatie veroorzaak een daling van het bloedvolume, wat het bloed dikker maakt. Dat zorgt ervoor dat je hart minder efficiënt pompt en dus ook zuurstof en voedingsstoffen minder snel naar de organen en spieren worden gebracht. 3. Je bent een perfectionistPerfect willen zijn zorgt ervoor dat je veel langer en harder werkt dan nodig. Je stelt jezelf doelen die onrealistisch zijn. Leg jezelf daarom een deadline op voor je projecten. Je zal snel inzien dat de extra tijd die je neemt je werk toch niet veel vooruithelpt. 4. Je bent een piekeraarAls je elke keer je baas je onverwachts bij zich roept ervan uitgaat dat het is omdat je ontslagen zal worden, ben je aan het overdramatiseren. Die angst kan je verlammen en je mentaal uitputten. Wanneer je jezelf betrapt op dergelijke gedachten, neem dan even een pauze en haal diep adem. Vraag jezelf vervolgens af hoe realistisch deze worstcasescenario's eigenlijk zijn. Ontspan je, ga naar buiten, mediteer, sport of deel je bezorgdheden met een vriend. 5. Je gaat niet sporten als je moe bentJe workout overslaan om energie te sparen? Het klinkt verleidelijk, maar het werkt eigenlijk averechts. Uit een studie van de universiteit van Georgia blijkt dat gezonde volwassenen met een zittend leven die drie keer per week zo'n 20 minuutjes lichtjes bewegen, zich na zes weken minder moe voelen. Regelmatig sporten helpt je cardiovasculair systeem efficiënter te werken en brengt zuurstof en voedingsstoffen naar het lichaamsweefsel. Probeer dus niet in de zetel te ploffen na een lange werkdag, maar ga bijvoorbeeld een wandelingetje maken. 6. Je hebt een ijzertekort of bloedarmoedeEen ijzertekort maakt je zwak en vermoeid omdat er minder zuurstof naar de spieren en cellen gaat. Eet daarom voeding met een hoog ijzergehalte zoals bonen, tofu, eieren, donkere bladgroenten en noten en combineer ze met voeding die rijk is aan vitamine C. Die laatste helpt het ijzer beter op te nemen. Een groot ijzertekort kan zelfs leiden tot bloedarmoede. Dat betekent dat het lichaam niet voldoende rode bloedcellen heeft om de zuurstof rond te dragen. 7. Je kan geen nee zeggenAltijd mensen willen plezieren gaat soms ten koste van je eigen energie en geluk. Zeg dus niet altijd ja tegen je baas of je vrienden. Makkelijker gezegd dan gedaan? Je kan jezelf trainen om nee te zeggen. Probeer het eens in de auto. Jezelf het woord 'nee' horen zeggen, maakt het namelijk makkelijker om te zeggen wanneer een gelegenheid zich voordoet. 8. Je bureau ligt er slordig bijEen te rommelig bureau put je mentaal uit omdat het je de mogelijkheid om je te focussen ontneemt en je hersenen verhindert om zoveel mogelijk informatie te werken, aldus een studie van de universiteit van Princeton. Ruim dus op het einde van de dag elke keer je papieren en persoonlijke spullen wat op zodat je de volgende ochtend op een positieve manier aan de dag kan beginnen. Maar vermijd dat je een opruimfreak wordt. Wanorde stimuleert immers ook de creativiteit. 9. Je werkt doorheen de vakantieJe vergroot alleen maar het risico op een burnout. Ga volledig offline en sta je lichaam toe om zich compleet te ontspannen. Als je écht vakantie neemt, word je creatiever, productiever en efficiënter wanneer je later terugkeert naar de job. 10. Je drinkt te veel koffie overdagHoewel we koffie beschouwen als een opkikkertje maakt het ons zelfs nog meer moe wanneer de cafeïne is uitgewerkt. Dat komt omdat de chemie in ons brein eigenlijk niet houdt van opkikkers. Daarom geeft het stofjes vrij om die alertheid wat in te perken. Koffie verstoort daarnaast de slaap. Uit een studie in het Journal of Clinical Sleep Medicine blijkt dat het drinken van koffie zes uur voor het slapengaan een slechtere slaapkwaliteit tot gevolg heeft. Stop om 2 uur in de middag met de koffie en houd drie koppen per dag als maximum aan. Ben je een echte koffieleut, bouw dan het aantal kopjes per dag geleidelijk af om hoofpijn en irritatie te vermijden. Bron: Health.com