1. Een slechte adem

Mensen die een koolhydraatarm dieet volgen, krijgen vaak te maken met een slechte adem. Doordat het lichaam meer vet verbrandt, geeft het meer ketonen vrij. Die chemicaliën verlaten het lichaam meestal via de adem en zorgen voor een ietwat onaangename geur. Tanden poetsen, flossen en de tong schrapen helpen allemaal niet, meer koolhydraten eten dan weer wel.

2. Slechte sportprestaties

Wanneer u te weinig koolhydraten eet en ook wil sporten, zal dat minder vlot gaan. Omdat het lichaam geen energie kan halen uit de inname van koolhydraten, schakelt het over op de aanwezige proteïnen. Een kleine portie koolhydraten eten na het sporten, vult de verbrande koolhydraten weer aan waardoor het lichaam sneller herstelt van de vermoeidheid en u de volgende dag fitter bent voor een nieuwe training.

3. Een suf gevoel

De hersenen hebben koolhydraten in de vorm van glucose nodig om zo aan energie te raken. Personen die te weinig koolhydraten eten, missen ook de nodige glucose om energie te krijgen, waardoor ze zich suf en vermoeid voelen. Een studie door de Amerikaanse Tufts University toont aan dat vrouwen die een koolhydraatarm dieet volgen, minder goed scoren op geheugentesten dan vrouwen die gebalanceerd diëten.

4. Een slecht humeur

Naast vermoeidheid zorgt een te lage inname van koolhydraten ook voor een slecht humeur en verhoogde stress. Het brein produceert dan namelijk te weinig serotonine, een neurotransmitter die de gemoedstoestand, slaap en het zelfvertrouwen regelt. Een andere verklaring die verschillende wetenschappers aan een verslechterd humeur geven is dat minder koolhydraten eten voor de meeste mensen ook minder leuk is. Er zijn dan erg veel voedingsproducten die iemand niet meer mag eten, waardoor de persoon zich automatisch slechter voelt.

5. Constipatie

Wie last heeft van constipatie, kan best eens proberen meer koolhydraten te eten. Dr. Stephen Sondike van het Amerikaanse Hospital of Wisconsin verklaart dat de metabolische veranderingen van een verlaagde koolhydrateninname zich het eerst manifesteren binnen het maag- en darmstelsel, met constipatie als een rechtstreeks gevolg. Ook vezelrijke groenten eten kan helpen. (KVW)

1. Een slechte adem Mensen die een koolhydraatarm dieet volgen, krijgen vaak te maken met een slechte adem. Doordat het lichaam meer vet verbrandt, geeft het meer ketonen vrij. Die chemicaliën verlaten het lichaam meestal via de adem en zorgen voor een ietwat onaangename geur. Tanden poetsen, flossen en de tong schrapen helpen allemaal niet, meer koolhydraten eten dan weer wel. 2. Slechte sportprestaties Wanneer u te weinig koolhydraten eet en ook wil sporten, zal dat minder vlot gaan. Omdat het lichaam geen energie kan halen uit de inname van koolhydraten, schakelt het over op de aanwezige proteïnen. Een kleine portie koolhydraten eten na het sporten, vult de verbrande koolhydraten weer aan waardoor het lichaam sneller herstelt van de vermoeidheid en u de volgende dag fitter bent voor een nieuwe training.3. Een suf gevoel De hersenen hebben koolhydraten in de vorm van glucose nodig om zo aan energie te raken. Personen die te weinig koolhydraten eten, missen ook de nodige glucose om energie te krijgen, waardoor ze zich suf en vermoeid voelen. Een studie door de Amerikaanse Tufts University toont aan dat vrouwen die een koolhydraatarm dieet volgen, minder goed scoren op geheugentesten dan vrouwen die gebalanceerd diëten. 4. Een slecht humeur Naast vermoeidheid zorgt een te lage inname van koolhydraten ook voor een slecht humeur en verhoogde stress. Het brein produceert dan namelijk te weinig serotonine, een neurotransmitter die de gemoedstoestand, slaap en het zelfvertrouwen regelt. Een andere verklaring die verschillende wetenschappers aan een verslechterd humeur geven is dat minder koolhydraten eten voor de meeste mensen ook minder leuk is. Er zijn dan erg veel voedingsproducten die iemand niet meer mag eten, waardoor de persoon zich automatisch slechter voelt. 5. Constipatie Wie last heeft van constipatie, kan best eens proberen meer koolhydraten te eten. Dr. Stephen Sondike van het Amerikaanse Hospital of Wisconsin verklaart dat de metabolische veranderingen van een verlaagde koolhydrateninname zich het eerst manifesteren binnen het maag- en darmstelsel, met constipatie als een rechtstreeks gevolg. Ook vezelrijke groenten eten kan helpen. (KVW)