Vorige week werden de eerste vier laadpalen ingehuldigd in Evere. De keuze voor de gemeente gebeurde om technische redenen, en ook omdat de minister-president (Vervoort) en een minister (Vanhengel) daar wonen, voegde Smet er met een knipoog aan toe. Voor de paasvakantie vindt de tweede fase van de uitrol plaats met 20 bijkomende laadpalen over tien andere gemeenten: Anderlecht, Brussel Stad, Etterbeek, Ganshoren, Jette, Oudergem, Schaarbeek, Sint-Jans-Molenbeek, Sint-Lambrechts-Woluwe en Ukkel. De latere fasen zijn allen in 2019 voorzien en betreffen ongeveer 80 bijkomende palen, zodat het Brussels Gewest eind dit jaar 100 publieke laadpalen moet tellen. Het gaat niet om snelle laadpalen, verduidelijkte Pascal Smet. Daarvoor is het netwerk onvoldoende, de infrastructuur te groot en de kostprijs erg hoog. Het maximale vermogen is 11 kW voor de simultane herlading van twee voertuigen, die gemiddeld tussen 3 en 3,5 uur zou duren. In een eerste fase wordt prioriteit gegeven aan het basisnetwerk van 100 palen over het volledige grondgebied van het gewest. Over enkele weken kunnen de buurtbewoners op charge.brussels een aanvraag indienen voor een laadpaal in de buurt van hun woonplaats. Op dat online platform kan men reeds een maand de indicatieve kaart van de 100 eerste laadpalen consulteren. De richtafstand voor een publieke laadpaal is 250 meter, gaf minister Smet nog mee. Bij de selectie van de plaatsing van bijkomende palen worden twee principes toegepast: "de laadpaal volgt de wagen", op basis van de aanvragen van particulieren; en "de laadpaal volgt de laadpaal", waarbij bestaande palen worden versterkt op basis van het gebruik van de laadpalen. (Belga)