Op de reguliere arbeidsmarkt komen heel wat bedrijven handen te kort. Het aanbod is er, maar de vacatures worden maar met mondjesmaat ingevuld. Ook in de Wetstraat kijkt men uit naar nieuwe werkkrachten. Nu ja, sommige politieke partijen toch.

Sinds de verkiezingsoverwinning van het Vlaams Belang is de partij op zoek naar extra medewerkers. De partij van Tom Van Grieken wil haar personeelsbestand zomaar eventjes verdrievoudigen. Op dit moment zijn er zo'n 30 medewerkers, binnenkort moeten dat er een 100-tal zijn.

Geen sinecure. Daarom begon het Vlaams Belang met een grote online-campagne. 'Vacatures nu online!', klinkt het op Facebook en Instagram. 'Deel gerust dit bericht zodat vrienden en familie onze vacatures kunnen ontdekken.' Een hemelsbreed verschil met andere (verliezende) partijen zoals N-VA en CD&V, waar er soms met de grove borstel door de partijrangen werd gegaan.

We gaan een soort ombudsdienst opzetten.

Michel Cardon (Vlaams Belang)

Het gaat om parlementaire medewerkers, partijmedewerkers en een grondige versterking van het team dat de sociale media beheert. 'Op dit moment zijn we maar met twee', zegt Michel Cardon, die de digitale communicatie verzorgt bij het Vlaams Belang.

'We zoeken drie mensen die zich specifiek bezighouden met het maken van content. Daarnaast gaan we ook meer inzetten op interactie. Door een soort ombudsdienst op te zetten willen we vragen van geïnteresseerden beantwoorden, ook op Twitter', aldus Cardon.

De partij zoekt ook nog zeker twee video-medewerkers die zullen instaan voor het visuele luikje op sociale media.

Vlaams Belang is vandaag al de partij met de meeste bedrijvigheid op sociale media. Daarbij behoort onder meer het delen van de beruchte 'vechtfilmpjes', maar ook een recente campagne om Bart De Wever (N-VA) onder druk te zetten in zijn zoektocht naar Vlaamse regeringspartners.

Niemand geeft zoveel geld uit aan Facebook als de rechtsradicalen. Uit recent onderzoek van de KU Leuven bleek zo dat het Vlaams Belang ook relatief gezien het meeste uitgaf. 17 procent van haar totale uitgaven voor de gemeenteraadsverkiezingen ging naar sociale media. Ter vergelijking: N-VA hield het op een kleine 12 procent.

Partijkaart

De partij gaat ook na de recente verkiezingscampagne door op dat elan. Volgens berekeningen van Facebook gaf het Vlaams Belang tijdens de eerste week van augustus zo'n 15.000 euro uit aan advertenties. Meer dan vijftien (!) keer zoveel als de N-VA (950 euro).

Volgens Cardon zijn al zo'n 180 kandidaten voor de 70 vacatures. Om de procedure naar eigen zeggen te objectiveren nam de partij een extern bureau onder de arm die de kandidaten selecteert in een eerste ronde. In een tweede fase is het dan aan de directe leidinggevenden, zoals de fractieleiders, om een selectie te maken.

Of nieuwe medewerkers dan een partijkaart moeten hebben? 'Het lijkt me logisch dat de nieuwe mensen volledig achter de partij en haar maatschappijvisie staan', dixit Cardon. 'Als ze nog geen lid zijn, dan denken we wel dat ze het zullen worden.'

Want hoewel de N-VA de deur op regeringsdeelname voor het Vlaams Belang op een kier leek te zetten, komen nieuwe personeelsleden nog altijd terecht in een partij die zich thuis voelt in de oppositie. Van reële machtsdeelname is er dus geen sprake. 'Medewerkers komen voor een stuk uit idealisme. Onze voorzitter zei het onlangs nog: "Mensen worden niet zomaar lid van het Vlaams Belang"', aldus Cardon.

Van Grieken en co. willen hun aanwervingen rond hebben vooraleer de parlementen hun deuren openen in september.