Kersvers minister Elke Van den Brandt kondigde woensdagochtend in De Tijd en L'Echo aan een soort Brusselse stadstol te zullen invoeren. 'Het wordt een slim systeem dat met zo veel mogelijk factoren rekening houdt. Het systeem is niet fijnmazig genoeg om mensen te laten betalen voor elke kilometer die ze rijden. Maar we kunnen wel variëren in prijzen, afhankelijk van spits- of daluren, de plek van binnenrijden, de uitstootnorm en de grootte of het vermogen van de wagen.'

Het Brusselse regeerakkoord maakt gewag van de piste om een soort kilometerheffing in te voeren. Toch werd er duidelijk gestipuleerd dat er overleg zou plaatsvinden met Vlaanderen en Wallonië. Van den Brandt lijkt die laatste voorwaarde naast zich neer te leggen.

Brussels Open VLD-minister Sven Gatz vraagt nu enig voorbehoud. 'In het regeerakkoord staat dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest in het kader van het Nationaal Klimaatplan overleg zal plegen met het Vlaamse en Waalse gewest over een mobiliteitssturende slimme kilometerheffing', zo laat hij weten aan Knack. 'Zolang de Vlaamse en Waalse regeringen niet gevormd zijn en zolang dat overleg niet heeft plaatsgevonden, is elke verklaring van leden van de Brusselse regering hierover voorbarig.'

De demarche van Van den Brandt zorgt zo voor het eerste opstootje sinds het aantreden van de nieuwe Brusselse regering. De vorming van die gewestregering, bestaande uit Groen, Open VLD, SP.A, PS, Ecolo en Défi, zorgde voor grote spanningen bij de Vlaamse liberalen. Open VLD-voorzitter Gwendolyn Rutten eiste dat de Franstalige partijen MR mee aan boord zouden hijsen. Het bleek een slag in het water. Dat Sven Gatz en Guy Vanhengel, de Brusselse Open VLD-sterkhouders, ervoor kozen om toch in de regering te stappen, zette kwaad bloed bij de nationale partijtop.